Rättviks kommun köper av Jernhusen

– Det är bra att kommunen äger huset, säger Örjan Furn, vd för RFAB, som menar att man då kan garantera att passagen mellan samhället och långbryggan hålls öppen.

Örjan Furn menar att köpet är en mycket god affär för kommunen.

– Köpet ger oss plus i kanten, menar Örjan Furn.

De hyresgäster som befinner sig i huset, varav de största är Dalhalla och Siljan Turism, kommer inte att märka av ägarbytet.

– Deras kontrakt löper på precis som vanligt, säger Örjan Furn, som inte planerar några större ombyggnationer av byggnaden.

Köpet har föregåtts av att Jernhusen signalerat att de ville sälja. De har redan sålt stationshuset i Leksand och de planerar också att sälja stationshuset i Mora.

Köpeskillingen för stationshuset i Rättvik uppgår till två miljoner kronor. Den 26 juni överlämnas nycklarna.

Läs också