Planerar miljardinvestering – tvingas sälja

Helsingborgshem planerar just nu ett flertal nybyggnadsprojekt och den totala investeringen beräknas hamna uppemot två miljarder kronor. För att ha råd med det här måste man sälja en del av sitt bestånd.

I Helsingborgshems nya ägardirektiv framgår att man ska byggstarta 300 hyreslägenheter per år, jämfört med 150 per år tidigare. För att klara av dessa ökade investeringar måste företaget sälja delar av sitt bestånd om cirka 12 300 lägenheter.
– Alla projekt vi startar måste bära sig själva. Samtidigt ska vi uppfylla ägarens krav på att vi ska vara ett stabilt och företagsekonomiskt solitt bolag, säger vd Jonas Hansson till Helsingborgs Dagblad.

Läs också