Peab säljer S:t Eriks

Peab har avyttrat samtliga sina aktier i S:t Eriks. Peab har sedan 2009 ägt cirka 45 procent av bolaget. S:t Eriks bildades genom sammanslagning av Peabs markbetongverksamhet och Nordform som ägdes av Segulah III L.P. Parterna har därefter gemensamt drivit det sammanslagna bolaget.

Detta är sista steget avseende Peabs avyttring i S:t Eriks. Från att ha varit helägt 2009 och med denna sista avyttring av 45 procent har Peab frigjort kapital över tiden och ytterligare renodlat verksamheten.

Avtal om försäljning tecknades 19 december 2014 och slutligt tillträde beräknas ske kvartal 1 2015 efter godkännande från konkurrensmyndigheterna.

Försäljningen beräknas medföra en realisationsförlust på 40 miljoner kronor inom affärsområde Industri som redovisas som nedskrivning av andelens värde i kvartal 4 2014.

Läs också