Det är Banverket Produktions konkurrent Balfour Beatty Rail AB som överklagat kontraktet för entreprenaden E308. Kontraktet omfattar järnvägstekniska installationer för sträckan från station Hyllie, genom tunnlarna och fram till och med den nya underjordiska stationen Malmö C Nedre. Balfour Beatty menar att upphandlingen som Banverket Produktion vann inte gick rätt till.
Citytunneln ska nu ge ett svar på överklagan till länsrätten i Dalarna som handlägger överklagan. Länsrättens prövning brukar normalt ta sex till åtta veckor. I väntan på länsrättens beslut är kontraktet mellan Citytunneln och Banverket Produktion inhiberat, det vill säga att det tillsvidare är ogiltigt.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.