”Osäkerhet aldrig bra för beslut”

Fabege hoppas nå nettouthyrningsmålet under 2025 och att få ner vakanserna har högsta prioritet , enligt vd Stefan Dahlbo. Det är klassiskt säljarbete som ska vinna mark åt bolaget, det vill säga mycket möten och visningar. – Det finns ett gammalt uttryck: 100 calls a day, keeps the manager away, säger Stefan Dahlbo.
”Osäkerhet aldrig bra för beslut”
Stefan Dahlbo, Fabeges vd och koncernchef. Bild: Fabege

– Vi tror på Stockholm och det finns ett antal skäl till det. Vi har ett bra, starkt finansiellt system. Vi tror också på kontor och ser att kontoret är en viktig plats för företag, förklarar Stefan Dahlbo när Fabege lägger fram sina siffror för första kvartalet 2025.

Finansieringsmarknaden har gått bra för Fabege under början på året men transaktionsmarknaden har varit lite avvaktande.
– Vi har inte gjort några egna transaktioner i första kvartalet, men i våra områden har det gjorts några stycken på nivåer som väl underbygger de värderingarna som vi har. Det finns många köpare, framförallt inne i CBD och innerstan, så vi får väl se vad som händer under Q2, säger Stefan Dahlbo.

Rent allmänt verkar det i Sverige som helhet vara lite mindre aktivitet i logistik, lite mer aktivitet i bostäder och rätt starkt på lätt industri, medan kontor är lite mer avvaktande och retail finns ju mer selektivt.
– Totalt sett tycker jag ändå att det är en rätt sund marknad. Det har varit mycket osäkerhet i början och det gjordes en hel del affärer i slutet på året.

Kontorsmarknaden i Stockholm har präglats av den osäkerhet som finns i omvärlden, menar Stefan Dahlbo, och osäkerhet är aldrig bra för beslut.
– Jag hade ju hoppats när vi gick in i året att, efter alla val och osäkerhet som var under 2024, att saker och ting ändå skulle ha stabiliserats. Tyvärr har väl en del av den här osäkerheten inte minskats utan snarare blivit större, vilket gör att man skjuter på många beslut.

Dock märks idag högre aktivitet och fler visningar.
– Man vill hitta olika lösningar, både för att sitta kvar och hur kontoren då ska se ut, men också kanske hitta nya lokaler för sin framtid. Det stora intresset gäller främst innerstaden och hyresmarknaden i CBD och vi har också sett ett antal flyttar från utkanterna in mot stan. Det handlar i dessa fall om kommunikationsnära lägen, flexibla lokaler och att det finns ett utbud i gatuplanen för restaurang, gym och så vidare – att det går lätt att ta sig dit och att man sedan trivs på dagarna, säger Stefan Dahlbo.

– Vi ska växa förvaltningsresultatet – och då pratar vi om att göra det per aktie och att ha den bästa avkastningen i fastighetsportföljen. Det är ett mål som vi kanske inte kommer att leva upp till varje år, men det är en av målsättningarna att skapa det.

Hur tänker ni framgent kring kapitalallokering, försäljning och finansiering?
– Vi har en stark balansräkning, en hög soliditet och en relativt låg belåningsgrad. Utifrån hur balansräkningen ser ut idag så känner jag mig väldigt trygg och egentligen nöjd. Jag tycker inte att vi behöver sälja någonting, men ibland är det kanske klokt att sälja ändå. Vi har mycket byggrätter och det tar lång tid att utveckla dem. Det kanske finns byggrätter på bostadssidan som vi skulle kunna sälja och använda pengarna på något annat sätt. Men det dyker hela tiden upp möjligheter både på säljsidan och på köpsidan och investerarsidan. Jag tycker marknaden är rätt sund totalt sett, även om det var lite färre transaktioner under Q1. Det finns bra investerare, långsiktiga investerare, mycket försäkringsbolag och en del fonder i Stockholm, försäkrar Stefan Dahlbo.

En av de högsta prioriteterna för Fabege är just nu att få ner sina vakanser. och det lät som att ni gör extra insatser. Kan du berätta lite konkret vad ni gör?
– Det finns ett gammalt uttryck: 100 calls a day, keeps the manager away. Det vill säga: mycket möten, vi är ute och träffar mycket folk och visar upp det vi har, för vi har väldigt bra lägen och bra lokaler. Det är det klassiska säljarbetet.
Ni har ju ett generellt mål om en nettouthyrning per år på 80 miljoner kronor. Ser ni framför att ni når det under 2025?
– Det hoppas jag.

Läs också