Bygget av Nya Karolinska Solna blir 600 miljoner dyrare och ett halvår försenat, skriver SvD. Men landstinget håller inte med.
– I avtalet står det att sjukhuset ska öppna 2016, så det är ingen försening där, säger Helena Miller, pressansvarig hos Stockholms läns landstings hälso- och sjukvårdsförvaltning till Svenska Dagbladet.
Inte heller uppgiften om att bygget blir 600 miljoner dyrare stämmer, menar hon.
– De pengarna är en del av den summa som man har kommunicerat hela tiden, säger Helena Miller till SvD.
Det är KD-politikern Stig Nyman, som jobbat med NKS sedan 2001, som intervjuas i SvD.
– Vi hade en idé om att första patienten skulle finnas på plats till Nobeldagen 2015, men nu blir det nog inte förrän hösten 2016, säger han till tidningen.
