– Uppsala behöver fler bostäder med lägre boendekostnader och att inte kräva parkeringsplatser är ett sätt att åstadkomma det. Vi har tittat på liknande projekt i Malmö som fungerar väldigt bra och vill därför testa det i Uppsala. Vi ställer hårda krav på byggherren och kommer att följa upp och utvärdera arbetet noggrant, säger Erik Pelling (S), ordförande i plan- och byggnadsnämnden.
I konceptet ingår olika åtgärder som förenklar för de boende, till exempel cyklar för olika behov, bland annat lådcykel och elcykel, som bokas via cykelpool i fastigheten, och extra rymliga hissar för att underlätta att ta med cykeln upp till lägenheten. Fastigheten byggs strategiskt nära cykel- och gångvägsnät i Östra Sala backeområdet, hörnet av Daggvidetorget och Fyrislundsgatan. På 15 minuters cykeltur tar man sig därifrån till Resecentrum och centrala staden.
Även andra mobilitetsåtgärder ska underlätta för boende i huset. Som exempel kan nämnas UL-kort laddat med 1 000 kronor vid inflyttning, informationstavlor i entréerna som visar avgångar för buss och tåg i realtid och gratis medlemskap i bilpool under de fem första åren. Huset kommer att ha parkeringsplatser för handikappade och bilpool.
Det är de danska arkitekterna Hauschild + Siegel som har tagit fram bostadsprojektet "Cykelkungen". Nu har projektet överlåtits till fastighetsbolaget Sveafastigheter Bostad som har beviljats bygglov och ska bygga 99 hyreslägenheter.
Ekonomi/Finansiering Riksbanken genomförde flera räntehöjningar på rad och nu talar en del bedömare om att inflationen kommer ner runt två procent vid halvårsskiftet. Går det att redan nu skymta det ekonomiska ljuset – eller lurar det nya utmaningar runt hörnet? Vad behöver vi tänka på framöver när den ekonomiska verkligheten ser ut som den gör? Marcus Widén, makroekonom på SEB, satte ljuset på detta under Stora proptechdagen i Stockholm.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.