Nyckel-anvisning i Regioncity måste förlängas

Markköpet inom detaljplanen för Västlänkens station Centralen har än så länge inte genomförts då Jernhusen och fastighetskontoret i nuläget inte är överens med Trafikverket om alla delar i avtalet. Fastighetssverige berättar mer.
Nyckel-anvisning i Regioncity måste förlängas
Gestaltning av mittuppgången för Västlänkens station Centralen som blir en del av Regioncity. Bild: Göteborgs stad

Markköpet inom detaljplanen för Västlänkens station Centralen har än så länge inte genomförts då Jernhusen och fastighetskontoret i nuläget inte är överens med Trafikverket om alla delar i avtalet. Fastighetssverige berättar mer.

I januari 2021 vann detaljplanen för Västlänken station Centralen laga kraft. Detaljplanen rymmer två av Västlänkens uppgångar och möjliggör en nybyggnation av station, handel och kontor på cirka 34 000 kvadratmeter BTA för Jernhusen. Utöver detta har Jernhusen en markanvisning om ytterligare cirka 10 000 kvadratmeter på kommunens mark.

Utvecklingsområdet kommer att binda ihop Göteborgs Centralstation med Västlänken där byggnation pågår och beräknas vara färdig 2026. Hela området består av två detaljplaner med en total byggvolym för Jernhusen på cirka 150 000 kvadratmeter BTA.

Fastighetsnämnden har vid tidigare sammanträde beslutat om markanvisning till Jernhusen för station Centralen, mittuppgången, som nu behöver förlängas. Markanvisningen gäller för byggnation av en stationsentré med handel/servering i anslutning till denna samt kontor.

Anledningen till att markanvisningen behöver förlängas utöver dagens utgångsdatum den sista augusti är att en försäljning av den berörda marken inom detaljplanen ännu inte kan genomföras. Försäljningen förutsätter en överenskommelse med Trafikverkets Västlänkenprojekt gällande tider, laster, fastighetsrättsliga frågor med mera och en sådan överenskommelse är ännu inte klar.

I juni år år tecknade Jernhusen och fastighetskontoret en avsiktsförklaring gällande Jernhusens köp av den aktuella marken. Parallellt med att fastighetskontoret och Jernhusen tecknar genomförandeavtal samt överenskommelse om fastighetsbildning ska parterna ihop med Trafikverket teckna ett så kallat tilläggsavtal. Avtalet förtydligar sådant som fastighetskontoret och Trafikverket i tidigare tecknat genomförandeavtal kommit överens om när det gäller byggrätten. Trafikverket har meddelat att överenskommelser om mittuppgången måste vara undertecknade senast den sista december 2022, i annat fall bygger Trafikverket istället en egen entrébyggnad på platsen.

Jernhusen och fastighetskontoret är än så länge inte överens med Trafikverket om alla delar i tilläggsavtalet och därför har man heller inte kunnat teckna avtal om köp av marken. Det finns även osäkerheter kring tider och byggnadens utformning som Jernhusen behöver ytterligare tid för att klarlägga innan avtal kan tecknas, det framgår av kontorets utlåtande.

Där redogörs också för att de berörda parterna ska ha kommit långt i sina samtal och att de bedömer att avtalen ska kunna bli klara under hösten 2022. Fastighetskontoret föreslår därför att markanvisningen förlängs till och med den sista december i år. Fastighetsnämnden ska ta beslut om förlängningen vid nästa sammanträde den 29 augusti.

Läs också