Trots att detaljplanen är överklagad fortsätter Atrium Ljungberg att bygga på Nya Sicklagallerian. I och med att man inte har något bygglov är det således ett svartbygge. Nu finns risken att man får riva det man hittills byggt.
Den nya gallerian är tänkt att invigas till våren 2009, hur det blir med den saken är dock ytterst tveksamt. Protester från de boende i området har lett till en överklagad detaljplan.
Atrium Ljungberg ansökte om tillfälligt bygglov men kommunen sa nej. I och med att man fortsätter bygga utan bygglov riskerar man att få riva.
– Vi är medvetna om att vi löper den risken, säger Carola Lavén, affärsutvecklingschef på Atrium Ljungberg till tidningen Stockholm City.
Atrium Ljungberg har överklagat till länsstyrelsen och hoppas på så sätt få bygglov.
