HSB Living Lab är en forskningsarena för att utveckla nya sätt att bygga och forma framtidens boende. I byggnaden ska nya tekniska och arkitektoniska innovationer testas under tio år. Som en av projektets samarbetsparterns kommer Akademiska Hus att ta del av den forskning som bedrivs inom HSB Living Lab och även initiera egen forskning inom framtidens studentbostäder. Akademiska Hus upplåter dessutom marken på Campus Johanneberg vid Chalmers i Göteborg som experimenthuset kommer att placeras på.
– Vi är alla på tå och taggade för resan mot framtidens boende. Minutiösa förberedelser är gjorda och mycket av forskningen är redan igång. Som arena är HSB Living Lab ett stort steg för hållbar bostadsutveckling. Med all den samlade kompetens vi nu har i starka samverkanspartner finns de bästa förutsättningar för att skapa nya material och tjänster som gagnar många generationer framöver, säger Emma Sarin, projektledare för HSB Living Lab.
Att bygga huset i moduler är en del i forskningen som ska utvärderas för framtidens bostadslösningar.
– Montaget är tidspressat och krävande och måste följa en exakt tidsplan. Vi har två veckor på oss med reservation för väder och vind. Därefter tar HSB och Chalmers vid och ansvarar för det invändiga färdigställandet inför inflyttningen i juni. Byggytan på Deltaparken är dessutom mycket begränsad, så det är en utmaning, säger Mic Möller, projektchef på Swedish Modules.
Söndag den 7 februari lastas modulerna på specialbyggda lastbilar i Emtunga. Väl på plats i Göteborg väntar en 200 ton kran med extra lång hävarm som ska lyfta upp modulerna från Engdahlsgatan till Deltaparken.
– HSB Living Lab byggs smidigt som ett lego vilket gör att vi stör omgivningen minimalt. Allt är förberett innan – väggar, kök, toaletter och fönster. Till och med de 2 000 sensorerna som forskarna ska ha att mäta de boendes beteende och vanor är redan installerat. Ja, det är bara fasaden som ska på i efterhand, säger Rickard Malm, produktionsansvarig HSB Living Lab.
Det är första gången i Göteborg som ett byggprojekt av den här storleken ska uppföras med hjälp av prefabricerade moduler. Under några veckor kommer trafiken att påverkas. Själva transporten genomförs med låglastade trailers, 13,35 m långa, specialbyggda för ändamålet.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.