Med projektet Kista äng planerar Stockholms stad för över 1 500 bostäder i sitt hittills största bostadsprojekt i Kistas företagsområde. Men det blir utan en stor bostadsaktör som i ett sent skede valt att inte gå vidare med sin markanvisning.
Staden har sedan början på 2000-talet arbetat med att utveckla Kista verksamhetsområde till en levande stadsdel och exploateringskontoret har under de senaste 15 åren genomfört flera projekt som omfattas av strukturplanen för Kista science city. Hittills är cirka 1000 bostäder färdigställda eller under produktion i Kistas företagsområde, det rör sig om Kista gård med cirka 480 lägenheter, utbyggnaden av cirka 170 småhus och flerbostadshus på Kistahöjden samt 366 lägenheter i Kista Torn.
Nästa del i utvecklingen är Kista äng som föreslås bli en ny stadsdel i norra Kista i kilen mellan Torshamnsgatan och Kista Alléväg. Planen innehåller cirka 1 500 till 1 600 bostäder fördelade på bostadsrätter, hyresrätter och studentbostäder samt även förskolor och en F-9-skola för 900 elever. Utöver detta ingår även cirka 4 500 kvadratmeter lokaler som möjliggör för verksamheter så som restauranger, matbutik och kontor.
Det är det hittills största bostadsprojektet i Kistas företagsområde och exploateringskontoret har tecknat avtal om exploatering med de aktörerna som ska uppföra de åtta kvarteren som ingår i planen. Projektet har dock råkat ut för ett tungt avhopp i form av Nordr (före detta Veidekke Bostad) som fick en markanvisning vid ett tidigare inriktningsbeslut, men i ett sent skede valt att inte fortsätta gå vidare och teckna överenskommelse om exploatering.
Det råder även osäkerhet kring JM:s framtida del i projektet. Även de fick en markanvisning vid inriktningsbeslutet, men enligt exploateringskontoret har de inte hunnit teckna överenskommelse om exploatering i tid.
”Kontoret ska fortsätta dialogen med JM och avser återkomma med ett separat ärende förutsatt att parterna skriver på överenskommelsen”, skriver kontoret.
De bolag som kontoret har tecknat överenskommelse om exploatering med överlåtelse av mark med är Index Invest International AB, Arkvision AB och SSM Bygg. Överenskommelse om exploatering med tomträttsupplåtelse har tecknats med Byggvesta AB, Stockholms Kooperativa Bostadsförening SKB och Skolfastigheter i Stockholm AB.
I tre av kvarteren kommer bostäderna upplåtas som hyresrätter, det rör sig om SKB:s kvarter och Byggvestas två kvarter. Byggvestas två kvarter kommer innehålla hyresrätter för både studentbostäder och vanliga bostäder. De övriga bostadskvarteren avses upplåtas med bostadsrätter.
Enligt kontoret kommer byggherrarna kunna tillträda projektet i två etapper, varav den första är preliminärt i början på 2022 och den andra etappen tidigast under hösten 2022 beroende på hur snabbt stabiliseringen sker. Detta betyder att byggherrarna kommer att byggstarta i etapper under en period om två år, 2022-2023. Byggherrarnas slutförande och första inflyttning sker också etappvis inom området med första inflyttning preliminärt 2024 och sista inflyttning cirka 2027.
Kontoret föreslår att exploateringsnämnden godkänner genomförandet av exploatering för Kista äng och försäljningen av mark till exploatörerna, något som nämnden kommer att ta ställning till vid nästa sammanträde den 17 december.
