Norska staten ska miljardinvestera i fastigheter

Inom de närmaste månaderna ska den norska statens pensionsfond, Oljefonden, göra sina första fastighetsinvesteringar någonsin. Tidigare har man haft en restriktiv hållning, men våren 2007 fick man klartecken för att investera mer i aktier, mindre bolag, hedgefonder och fastigheter.

Oljefonden ägde vid årsskiftet 2006-2007 aktier på Stockholmsbörsen för cirka 18 miljarder kronor i totalt 34 olika bolag.

Läs också