Mörndal: ”Då kan M2 vara kvar som aktör på obligationsmarknaden”

Efter långtgående diskussioner gjorde M2 i förra veckan klart med en stark avyttring till Fortifikationsverket som tillför över 300 miljoner kronor till Rutger Arnhults skuldpressade bolag. För Fastighetssverige berättar vd:n Jakob Mörndal mer om vikten av försäljningen och hur bolaget kommer fortsätta att agera för att minska skuld – och han utesluter inte heller att bolaget kan komma att vara kvar som aktör på obligationsmarknaden framöver.
Mörndal: ”Då kan M2 vara kvar som aktör på obligationsmarknaden”
Jakob Mörndal och M2 Gruppen säljer ytterligare i Kista, den här gången till Nordika. Bild: M2 Gruppen

Efter långtgående diskussioner gjorde M2 i förra veckan klart med en stark avyttring till Fortifikationsverket som tillför över 300 miljoner kronor till Rutger Arnhults skuldpressade bolag. För Fastighetssverige berättar vd:n Jakob Mörndal mer om vikten av försäljningen och hur bolaget kommer fortsätta att agera för att minska skuld – och han utesluter inte heller att bolaget kan komma att vara kvar som aktör på obligationsmarknaden framöver.

Dagen innan midsommar meddelade M2 försäljningen till Fortifikationsverket, en affär som fullbordas helt den 30 juni då fastigheten Färöarna 1 i Kista tillträds av myndigheten.

Jakob Mölndal berättar att diskussionerna har pågått under en långt tid och att man inom bolaget har diskuterat olika vägar framåt för fastigheten, både där M2 skulle agera fortsatt hyresvärd och inte, men att man till slut landade i att en transaktion är att föredra.
– Vi är mycket nöjda med affären, det är roligt att få överlämna den till Fortifikationsverket och vi önskar dem lycka till och tror att detta bidrar positivt till utvecklingen av Kista överlag, säger han till Fastighetssverige.

Har ni några fler fastigheter i beståndet som ni skulle kunna sälja till statliga myndigheter eller verksamheter?
– Statliga myndigheter och verksamheter är också välkomna att agera köpare, men de gör de på samma premisser som alla andra. Vi gör ingen skillnad på den eventuella köparen, säger Jakob Mörndal.

M2 har som plan att fortsätta avyttra fastigheter i beståndet och då gäller det främst i Stockholmsregionen. Bolaget konsoliderar gärna sin verksamheten till primärt Småland. Hur mycket fastigheter de behöver avyttra framöver är inget som Jakob Mörndal går in på exakt, men han berättar att bolaget inte har som plan att återbetala alla skulder framöver:
– Vi har ett par obligationsförfall som kommer framöver och en del av dessa ska lösas genom fastighetsförsäljningar. Notera dock att om obligationsmarknaden erbjuder mer attraktiva finansieringsvillkor framöver kan man tänka sig att M2 är kvar som aktör på obligationsmarknaden, vilket gör behovet av kapital till skuldförfall mindre.

Hur upplever du att temperaturen är på transaktionsmarknaden just nu?
– Det är många som hör av sig och vill köpa fastigheter så vi upplever nog att det absolut finns ett stort förvärvsintresse fortsatt. Skillnaden för några månader sedan är att det dyker upp fler som vill köpa kontor och bostäder, när det primärt har varit störst intresse på plåt- och logistiklådor tidigare.

Läs också