Image

Mall of Scandinavia når fem miljoner besökare – skapar arbetstillfällen för yngre

Handel I mitten av januari meddelades det att Mall of Scandinavia passerat tre miljoner besökare. Den starka trenden håller i sig - nu noteras att över fem miljoner kunder har besökt centrumet. Mall of Scandinavia rapporteras också ha bidragit stort till Solna stads satsningar för att skapa arbete för kommunens unga.
Publicerad den 15 Mars 2016

Mall of Scandinavia har på kort tid etablerat sig som en självklar destination i regionen. Den 5 mars noterades att centrumet sedan starten i november 2015 hade tagit emot hela fem miljoner besökare. Det positiva mottagandet har även tagits sig uttryck genom den hedrande utmärkelsen ”Stockholmarnas favoritcentrum 2015” i Evimetrix årliga undersökning. Där intog centrumet dessutom förstaplaceringen i hela fyra andra kategorier och prisades bland annat för sitt utbud av butiker och restauranger.

– Vi är otroligt glada över att vår satsning har tagits emot så väl. Förväntningarna var höga men de har infriats, till och med överträffats, säger Lars-Åke Tollemark, Managing Director Nordic, Unibail-Rodamco. Det är spännande att se hur snabbt platsen etablerar sig. Mall of Scandinavia har blivit en given referenspunkt på många sätt, framförallt bland konsumenterna men också inom näringslivet i stort, menar Lars-Åke Tollemark.

Med hela 224 butiker och restauranger och ett stort antal personer som arbetar med service och drift är Mall of Scandinavia också en stor arbetsplats i kommunen. Då den officiella arbetslöshetsstatistiken för januari 2016 presenterades konstaterar Solna stad att Solnas ungdomar numera är en grupp som i högre utsträckning har jobb än den genomsnittlige Solnabon. Detta är unikt i Sverige, där arbetslösheten bland ungdomar ligger över fem procentenheter högre än den generella arbetslösheten. Här menar Solna stad att näringslivet har en stor inverkan och etableringar såsom Mall of Scandinavia bidrar starkt till att unga människor får arbete.

– Etableringen av Mall of Scandinavia är ett tydligt exempel på hur samarbetet med näringslivet och Solnamodellen, vårt arbetssätt för att få fler i arbete, leder till att ungdomar i Solna får sina första jobb. Arbetsmarknadsstatistiken från förra månaden talar sitt tydliga språk då Solna numera har lägre ungdomsarbetslöshet än kommunens arbetslöshet i stort, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande i Solna.

I januari 2016 var ungdomsarbetslösheten i Solna 3,8 procent, motsvarande siffror var i hela Stockholms län 7,6 procent och i hela landet 13,1 procent.

- Henrik Ekberg
henrik@fastighetssverige.se

Relaterade artiklar

Ämnen

Annons Image

Senast från Fastighetssverige Plus

Bostäder: Så ska nya Skåneaktören växa

Bolag J+S Projektutveckling är en uppstickare på den skånska marknaden för bostadsutveckling med en färsk första markanvisning att jobba med. Medgrundaren och delägaren Claes Jeppsson berättar för Fastighetssverige hur han ser på företagets tillväxtambitioner och ger sin bild av den skånska bostadsmarknaden just nu.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige

Fastighetssverige PLAY