Maktskifte efter rysarvalet – Andersson avgår som statsminister

Maktskifte efter rysarvalet – Andersson avgår som statsminister
Moderaternas ledare Ulf Kristersson och Socialdemokraternas ledare Magdalena Andersson. Bild: Moderaterna/Socialdemokraterna

Magdalena Andersson kommer idag att avgå som statsminister och konstaterade under en pressträff igår kväll att Ulf Kristerssons regeringsalternativ har fått en knapp majoritet. Enligt preliminära beräkningar får Ulf Kristerssons regeringsalternativ 176 mandat medan Magdalena Anderssons får 173 mandat.

– I morgon kommer jag att begära mitt entledigande som statsminister och ansvaret för den fortsatta processen kommer nu gå över till talmannen och riksdagen, sade hon bland annat under pressträffen.

Hon kommer att leda en övergångsregering tills en ny regering är klar och därefter kommer hon att leda Socialdemokraterna i opposition.

Magdalena Andersson sade också att om Ulf Kristerssons tilltänkta regeringsunderlag inte håller ihop står Socialdemokraternas dörr öppen.

– Vi socialdemokrater är redo att samarbeta med alla som vill vara en del av lösningen på de problem som Sverige står inför, uppgav hon.

Enligt preliminära beräkningar får Ulf Kristerssons regeringsalternativ 176 mandat medan Magdalena Anderssons får 173 mandat.

Efter att Magdalena Andersson entledigats som statsminister kommer talmannen ge uppdraget till någon att bilda regering, mycket lutar åt att det kommer bli Ulf Kristersson, som utropade sig till vinnare under gårdagskvällen.
– Jag påbörjar nu arbetet med att leda en ny handlingskraftig regering, sa moderatledaren i ett videoklipp på sociala medier i går.

Läs också