Link Arkitektur har tillsammans med WSP signerat ett omfattande ramavtal med Luleå kommun, som sträcker sig i upp till fyra år. De kommande årens uppdrag omfattar tjänster av såväl arkitekter som inredningsarkitekter, ingenjörer och konstruktörer samt BIM-samordnare.
Luleå är inne i en utvecklingsfas med stora investeringar. Nu har kommunen säkrat leverantörer inom bygg- och fastighetsområdet för de kommande åren. Avtalet omfattar upp till 146 miljoner kronor.
– Det här är ett viktigt förtroende för oss. Vi delar Luleå kommuns ambitioner kring hållbar stadsutveckling och ser fram emot ett långsiktigt partnerskap där vi tillsammans skapar värde för både dagens och morgondagens Luleå. Hela vårt team ser fram emot att omsätta ambitionerna i konkreta resultat, säger Christina Kazeem, vd på Link Arkitektur.
Link har etablerade kontor i Umeå och Skellefteå och arbetar redan tätt tillsammans med Luleå Universitet. Man har även utfört ett antal uppdrag åt kommunen via DIS-avtal. I projektportföljen från norra Sverige finns bland annat en ny strukturplan för Hertsöheden, inredningsarkitektur vid Framtidens Campus Luleå och ACE Powerhouse i Skellefteå.
– Med lång erfarenhet från kommunala projekt och god förståelse för regionens förutsättningar, såsom klimat, byggteknik, logistik och lokala samverkansformer, kan vi bidra med både helhetssyn och kontinuitet i uppdragen. Genom samarbetet med WSP etablerar vi en lokal närvaro i Luleå, där vi på Link kommer att arbeta växelvis för att säkerställa ett nära och långsiktigt samarbete, säger Simon Lidestav, gruppchef i Umeå.
Ramavtalet trädde i kraft i mitten av januari och löper till och med 2028, med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.
