Image
Arkitektfirman ElinderSten har tagit fram det nya konceptet och gestaltningen för ombyggnaden av Giraffen.
Arkitektfirman ElinderSten har tagit fram det nya konceptet och gestaltningen för ombyggnaden av Giraffen. Bild: Lidl / ElinderSten

Lidl växlar upp i Giraffen

Uthyrning Lågprisbjässen tecknar nytt avtal och växer i Kalmar.
Publicerad den 12 Juni 2019
Annons
Image

Lidl driver idag en butik i köpcentret Giraffen och har en tid letat större lokal. Nu är det klart med hyresavtal för en större butikslokal som innebär drygt 550 kvadratmeter större försäljningsyta med plats för ett bredare sortiment. Den nya butiken beräknas öppna sommaren 2020.

– Vi har letat efter den perfekta platsen för att omlokalisera vår butik och nu kommer vi kunna erbjuda Kalmarborna en större butik med hela vårt sortiment. Vi har hittat det bästa tänkbara läget med bra tillgänglighet och hög synlighet, säger Lulu Gylleneiden, Fastighetschef på Lidl Sverige.

Giraffen har påbörjat en ombyggnation med visionen att gå från ett köpcentrum till en socialt hållbar mötesplats med upplevelser för hela familjen. Mat och dryck har en central plats i Giraffen, med flertalet dagligvarubutiker, restauranger, caféer och foodcourts att välja på.

– Vi satsar stort på utveckling och modernisering av centret och att Lidl nu väljer att utveckla sin verksamhet i Giraffen känns fantastiskt roligt, säger Martina A Nyström, centrumchef på Giraffen.

Försäljningsytan ökar från nuvarande 775 kvadratmeter till 1326 kvadratmeter i den nya lokalen. Butiken byggs enligt Lidls senaste koncept med ljusa, luftiga lokaler och högsta hållbarhetsfokus. Kunderna kommer att mötas av en väldoftande bake-off-avdelning med nygräddat bröd flera gånger per dag och en frukt- och gröntavdelning som fylls på med färska leveranser sju dagar i veckan.

Den befintliga butiken i Giraffen håller öppet som vanligt tills den nya butiken öppnar med beräknat datum sommaren 2020. Samtliga medarbetare kommer att erbjudas anställning i den nya butiken.

Lidls sortiment av hållbara, miljömärkta och etiskt märkta varor växer hela tiden och Lidl är idag en av de aktörer vars försäljning av ekologiska produkter ökar mest. Under 2018 växte det ekologiska sortimentet med 75 procent.

- Victor Friberg
victor@fastighetssverige.se

Ämnen

Annons Image

Senast från Fastighetssverige Plus

Efter börsnoteringen – John Mattson redo att öppna plånboken

Bolag Bolaget är beredda att investera 3,5 miljarder kronor de närmaste åren. Fastighetssverige berättar mer.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige

Fastighetssverige PLAY