Kommunerna som nekades byggbonus

Saknade översiktsplan – och lämnade inte in i tid. Här är kommunerna som bommade del av Boverkets byggmiljard. ”Tråkigt – behovet är stort”.
Kommunerna som nekades byggbonus
Per Lindkvist, enhetschef Boverket. Bild: Franz Feldmanis

Totalt 114 av landets 290 kommuner ansökte om regeringens nya byggbonus för att få igång bostadsbyggandet – Fastighetssverige kan nu berätta vilka tre svenska kommuner som inte beviljades bidrag.

Botkyrka och Strängnäs lämnade inte in sina ansökningar i tid. Och Lindesbergs kommuns ansökan var inte fullständig – där antogs inte översiktsplanen.

– Överlag har vi varit väldigt förstående kring det här och låtit kommunerna komma med kompletteringar, men i vissa fall har det ändå inte hjälpt, säger Boverkets enhetschef Per Lindkvist.

Regeringen beslutade i april 2016 att införa ett statsbidrag till kommuner för ökat bostadsbyggande. Bidraget kan sökas fram till den 1 oktober varje år och cirka 3,6 miljarder kronor fördelas de två första åren. Statsbidrag för ökat bostadsbyggande på sammanlagt cirka 1,84 miljarder kronor fördelas i år mellan 111 kommuner. Under gårdagen släpptes listan på kommunerna.

Per Lindkvist är lite fundersam över att cirka två tredjedelar av kommunerna inte skickade in någon ansökan.

– Fast å andra sidan är det här första året som vi har det här, så några egentliga förväntningar kan man inte ha. Men jag vet inte vad det beror på – om alla kommuner ens visste om att de kunde söka? frågar han sig.

I Lindesberg råder det viss besvikelse över beskedet att de inte fick ta del av den statliga kakan.

– Alla bidrag vi kan få för att utveckla och underlätta byggnationer är välkomna, så naturligtvis är det tråkigt – behovet är stort. Men vi fortsätter som planerat, säger Irja Gustavsson (S), kommunstyrelsens ordförande.

Hur?

– Ja, alltså. Bidraget är ju inget som vi har räknat med. Vi bygger på som vi tänkt. Lindesberg försöker att bygga 50 bostäder varje år. Jag har precis suttit i möte där vi diskuterat hur högt lånetak vi kan ha.

– Processen tog tid, och tidsmässigt halkade vi efter lite. Det måste igenom kommunfullmäktige, och den här gången hann vi inte. Vi får hoppas på framtiden istället.

Ett villkor för bidraget är att det i kommunen den 31 juli innevarande år finns minst en folkbokförd nyanländ som fått uppehållstillstånd under den senaste tolvmånadersperioden (den 1 juli föregående år och tolv månader framåt).

Ett annat villkor är att kommunen under en tolvmånadersperiod (den 1 augusti föregående år och tolv månader framåt) har gett startbesked som möjliggör byggande av minst en bostad.

Det ska fungera som ett statsbidrag som nu betalas ut för första gången för att ge ytterligare kraft till bostadsbyggandet runt om i landet.

– Vi har en bra dialog med privata entreprenörer, för att få bra byggtakt så räcker det inte med allmännyttan. Förhoppningsvis är vi ute i bättre tid nästa gång, säger Irja Gustavsson.

Läs också