Kommunen köper Umeå Arena – för en krona

På grund avdålig ekonomi och överhängande risk för konkurs säljs Umeå Arena. Kommunstyrelsen vill ta över Arenabolagets aktier för en krona.

– Alternativen är att antingen låta bolaget gå i konkurs och då förlorar vi ishallen en tid, eller också tar vi över aktierna och förlorar lite pengar men har kvar ishallen. Så det bästa vägvalet i denna situationen är att ta över aktierna, säger Lennart Holmlund.

Vänsterpartiet reserverade sig mot beslutet.

Det slutliga beslutet tas av kommunfullmäktige den 31 augusti.

Läs också