Härjedalens kommun köper slakteriet i Sveg, trots att de inte behöver fastigheten. Anledningen är att de vill stoppa ett mc-gäng från att etablera sig på orten.
– Största anledningen till köpet var att det såg för bedrövligt ut där. Sedan fanns det ett antal framställningar om att få köpa marken, berättar kommunalrådet Gottfrid Jonsson (S) till Östersunds-Posten.
– Bland annat påstods det att ett mc-gäng var på gång att köpa slakteriet. Nu vet inte jag om det var sanning, men helt klart är att det fanns kriminella personer i bilden och vi ville få bort den verksamheten, säger Jonsson till tidningen.
