Klartecken för Visbys Nya Galleria

Region Gotland har nu antagit en ny detaljplan för kvarteret Telefonen 4 (Flexhuset) vid Visbys ringmur. Därmed kan ombyggnationen av Flexhuset till en ny galleria påbörjas.

Flextronixhuset om cirka 16 000 kvadratmeter kan nu byggas om till ett köpcentrum.
Kenneth Carlzon på Gotland Investment AB, som äger den gamla telefonfabriken, säger att man kan få in ett stort antal butiker och flera restauranger i anläggningen.

Anläggningen kommer att ha cirka 1 200 p-platser.

I lokalerna finns redan 600 arbetsplatser hos pensionsmyndigheten och försäkringskassan. I anläggningen finns även Friskis och Svettis som bedriver en välbesökt verksamhet med cirka 5 000 medlemmar och 140-150 tusen besökare per år.

Fastighetsägaren bedömer att invigningen av det nya köpcentrumet kan ske redan hösten 2014.

Läs också