– Det här är ett nedbantat men fullt funktionellt alternativ med avsevärt lägre investeringskostnad. Byggandet av stationen är viktigt för såväl Klostergårdens utveckling som för hela Lund och möjliggör för fler Lundabor att använda tåget, säger Fredrik Ljunghill (M), kommunalråd.
Källby och sydvästra Lund ses som ett av de viktigaste utbyggnadsområdena i Lunds tätort i framtiden. Den nya stationen blir en central del i områdets utveckling – nya bostäder, service och kontor ska skapas i närområdet.
Det är Trafikverket som bygger stationen och Lunds kommun är beställare och medfinansiär. Bygget omfattar själva stationen och området runt omkring. Dessutom påbörjas i detta skede en tunnelförbindelse för bussar, cyklister och gående under järnvägen i Sunnanvägens förlängning, söder om stationen. Tunneln är beslutad i en detaljplan. Stationen ska bli trygg, ljus och tillgänglig. Vinklade trappor leder upp till perrongerna och det finns också ramper för rörelsehindrade. Runt stationen uppförs bullerskydd.
– Det är skönt att vi har ett beslut från kommunstyrelsen när det gäller avtalet. Nu kan vi arbeta vidare med Klostergårdens station som blir en viktig del i utbyggnaden av Källby och sydvästra Lund. Trafikverket bygger stationen, med det sker i samarbete med Lunds kommun, säger Per Eneroth, gatuchef i Lunds kommun.
Trafikverkets ombyggnad till fyra spår mellan Lund och Arlöv går snart in i nästa etapp som är mellan Flackarp och Lund. Arbetena runt Klostergårdens station börjar nu under våren. 2024 ska spårutbyggnaden och stationen vara färdiga.
Bolag Ett tråkigt år. Det är vd Stefan Dahlbos utblick för marknaden 2024 som han delger på presentationen av första kvartalet för Fabege. Stora utflyttningar och långa hyresförhandlingar är två av de faktorerna som han ser med oro på.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.