– I linje med Jernhusens vision om en hållbar samhällsutveckling så känns det extra bra att kunna underlätta så att ännu fler kan utnyttja kollektivtrafiken i Göteborg och regionen säger Kerstin Gillsbro, vd på Jernhusen.
Utvecklingsområdet kommer att binda ihop Göteborgs Centralstation med Västlänken där byggnation pågår och beräknas vara färdig 2026. Hela området består av två detaljplaner med en total byggvolym för Jernhusen på cirka 150 000 kvadratmeter BTA.
– Att detaljplanen nu vunnit laga kraft är en viktig milstolpe för den nya stadsdelen som skapas, där du bokstavligen kommer kunna ta tåget rakt in på kontoret. Byggnation beräknas starta 2023 och stå färdig till Västlänkens öppnande 2026, säger Roger Sundbom, regionchef projektutveckling syd/väst på Jernhusen.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.