Nu är allt klart för den norska statens pensionsfond, Oljefonden, att göra sina första fastighetsinvesteringar. Tidigare har man haft en restriktiv hållning, men våren 2007 fick man klartecken för att investera mer i aktier, mindre bolag, hedgefonder och fastigheter.
Målet med att investera i fastigheter är att säkra Norges framtida ekonomi den dagen då oljepengarna inte längre flyter in i den norska statskassan.
Det är två fonder som ska byggas upp, den för fastigheter blir den största och den för infrastruktur blir den minsta. Målet är att tio procent, 200 miljarder norska kronor, av Norges oljeöverskott ska investeras i dessa två fonder, eller i liknande fastighetsinvesteringar.
