Vid lunchtid i dag startar bland andra stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius och Jernhusens vd Kerstin Gillbro byggnationen av Station Stockholm City.
När rivningsarbetet av den gamla fastigheten där Scandic Continental låg är klart kan arbetet med att bygga upp den nya byggnaden påbörjas. Huset kommer förutom den framtida Station Stockholm City också att inrymma både hotell och cirka 20 bostäder. Huset är uppdelat i fyra ”orgelpipor” i olika höjder för att harmonisera med kringliggande byggnader.
Den totala bygginvesteringen är på drygt en miljard kronor.
Lagom till Citybanan är klar 2017 är tanken att en samlad stationslösning, hotell och bostäder ska stå klar.
