Humlegården föreslås få bygglov för tiovåningskontor

Bolaget har kommit långt i utvecklingen av nya kvarteret Origo i Solna och nu tas ett viktigt beslut för en stor del av kontorskakan.

Bolaget har kommit långt i utvecklingen av nya kvarteret Origo i Solna och nu tas ett viktigt beslut för en stor del av kontorskakan.

Genom satsningen på kvarteret Origi ska Humlegården skapa cirka 50 000 kvadratmeter kontor, restauranger och service samtidigt som det etableras nya stråk och mötesplatser. Satsningen består av nyproducerade lokaler fördelade på tre sammanlänkade huskroppar som utformats för att skapa ett välkomnande stadskvarter och nya stråk genom området.

Det nya kvarteret är Humlegårdens nästa steg i utvecklingen av Solna strand och nu föreslår miljö- och byggnadsförvaltningen att bolaget ska få bygglov för över 30 000 kvadratmeter av den totala utvecklingen i kvarteret.

Bygglovet föreslås beviljas med liten avvikelse från detaljplan för nybyggnad av kontorshus i tio våningar med en byggnadsarea på 3 689 kvadratmeter och en bruttoarea på 33 224 kvadratmeter, detta enligt en skrivelse från förvaltningen.

Kontor upptar 22 616 kvadratmeter medan butiker, café och restauranger i entréplan upptar 4 440 kvadratmeter. I källarplanet finns förråd, parkering och teknik. Projektet utgör den första etappen av kvarterets utbyggnad efter att den stora lagerbyggnaden på området rivs.

Fastigheten är en del av området Stora Blå i Solna Strand som utvecklas från industri till urbant område med kontor, hotell, bostäder och handel. Ett helhetstänkande för rörelsemönstret genom området togs redan när Grow kontor byggdes på Stenhöga 4 för några år sedan. Målet för området är att skapa nya inbjudande promenadstråk genom det tidigare slutna området och underlätta flödena av människor på väg mellan kollektivtrafik och arbetsplatser och hotell i området, i linje med detaljplanens gestaltningsprogram.

Kvarteret Origo etableras där Solna strand och Sundbyberg möts, mitt i det stråk som sträcker sig från Swedbanks huvudkontor till den nya kontorsfastigheten Grow, där inflyttningen påbörjades 2019.

Byggnadsnämnden ska ta beslut i bygglovsfrågan vid nästa sammanträde den 19 april.

Läs också