– Jag har svårt att se att det ska vara en kommunal uppgift att äga och förvalta fastigheter. Vår uppgift är den verksamhet som pågår i fastigheterna, säger kommundirektören Jan Sohlmér till Sydsvenskan.
De två kommunala bolagen Höörs Byggnads AB och Höörs Industribyggnads AB blir dotterbolag till Höörs Fastighets AB.
Kommunen kommer att sälja ett sextiotal fastigheter till HFAB för 300 miljoner kronor. Därmed gör de en reavinst på 110 miljoner kronor.
Fastigheterna säljs den 1 januari 2009.
