Lina Goldén har jobbat som arkitekt sedan 2006. Med lärdomar från pandemins digitala arbetssätt tillsammans med önskan om en mer rättvis bransch växte idén om The Grid fram. Det här är en lång intervju med Lina Goldén där hon berättar om vilka möjligheter hon ser i branschen och vad hon vill åstadkomma med The Grid.
Sedan 2006 har Lina Goldén jobbat med kommersiell arkitektur i olika former. Hon brukar beskrivas som en exekutiv doer. Det bästa hon vet är att genomföra idéer från grunden och se vart det tar henne.
– Hittills under mitt liv har jag drivit biblioteket Mary’s Library i Kenya tillsammans med familjen Ojijo i tio år, jag har utvecklat ett hälsosammare chokladmärke, drivit det och sålt det. Jag har skrivit barnböcker under mitt egna miniförlag Styrkesagor och jag har utmanat mig själv genom att jobba ett år i Kina för att bredda mina perspektiv, säger Lina Goldén, arkitekt och grundare av The Grid.
– Min drivkraft är social hållbarhet. Jag vill bidra till ett mer rättvist samhälle och agerar gärna där jag står. När chansen och idéen att starta ett bibliotek i Kenya dök upp var det just skillnaden jag kunde göra för barnen där som var min drivkraft. Styrkesagor vill bidra till att hjälpa barn förstå komplicerade och aktuella ämnen. The Grid vill bidra till en hållbarare bransch med bättre villkor för alla fantastiska kreativa talanger där ute, säger Lina Goldén.
– Om jag kan göra livet lite lättare för endast en frilansande konsult har jag lyckats. Om jag genom att erbjuda the Grid kan få någon som ännu inte vågat ta steget från giftiga arbetsförhållanden att starta eget, har jag lyckats. Om en ensam frilans i Åre får ett uppsving i sin verksamhet tack vare the Grid, har jag lyckats. Om ett företag på grund av the Grid väljer att se över sina bonussystem eller kanske lättar på vissa aktiviter som tidigare varit tvång, har jag lyckats, säger Lina Goldén.
Beskriv bakgrunden till The Grid – hur gick det till?
– Tanken kring det Grid har vuxit fram de senaste åren. Både utifrån att jag funderat själv på vad som är viktigt för mig men också för att jag sett en lucka i marknaden. Vad vill jag? Vad vill jag inte? Hur skulle mitt drömscenario se ut?
Under en fas tidigare i livet jobbade jag som frilans men då var det ensamheten som fick mig lägga den idéen på hyllan.
När jag nu skulle byta arbetssituation så kunde jag ta en anställning eller jobba vidare i egen regi men hur skulle det då bli med ensamheten?
Flera i mitt nätverk uppmuntrade mig till att starta min egna arkitektstudio men det var så många saker i det traditionella konceptet som jag inte var intresserad av. Jag vill inte se till så att kaffemaskinen funkar, löner betalas ut och kopiatorn har toners. Jag motiverades inte alls av en potentiell ekonomisk boost för mig om min studio skulle bli framgångsrik, säger Lina Goldén.
– Jag drivs av rättvisa och är inte rädd att agera när jag ser obalans. I arkitektbranschen går pengaflödet rakt upp i pyramiderna och de som sliter hårdast får bara en bråkdel av de intäkter som de genererar. Jag tycker att den som jobbar hårt ska tjäna pengarna. Är det någon annan som tjänar pengar på någon annans välmående är det inte rätt. Att branschen normaliserat utbrändhet och prestige gör också att det finns mer aspekter i pyramidstrukturerna som skaver hos mig. Pengar är inte min motivation. Rättvisa är motiverande. Och lycka.
– Jag bestämde mig för att göra på mitt vis. Klart jag kunde ordna så jag hamnade i en social samvaro och få ta del av allt ett kontor kan erbjuda men ändå ha en rättvis och frivillig arbetsmiljö.
Då växte idéen om the Grid fram.
Kunde man samla alla hårt arbetande och mycket kompetenta frilansare under ett och samma tak? Eller inte tak, jag vill inte husera en lokal. Men som en plattform. Vi kan ju alla jobba digitalt och hur viktig är lokalen i sig? Jag landade i att lokalen i sig inte behöver vara så viktig men mötena mellan personer och byggandet av relationer, det är viktigast.
– Det finns många duktiga leverantörer av lokaler och varför inte jobba med dem om det visar sig att lokalen ändå krävs. Då slipper jag kopiatorn och kaffemaskinen. Men för att detta ska funka behövde jag börja prata med frilansare. Jag ringde, lunchade och pratade i ett par veckor. Jag formulerade, lyssnade och justerade. Min nya kollegors behov var A och O för att det skulle funka, säger Lina Goldén.
– I maj kallade jag till första öppna mötet för the Grid och det visade sig att fler kände som mig. Ensamhet, brist på personer att bolla med, inspireras av och skratta med. Vi behöver varandra när det är mycket och vi behöver varandra när det är mindre att göra. Genom långsamt relationsbyggande ser vi möjligheten att bli hur stora som helst. Målet jag satt var 52 inom ett år, vilket skulle ta oss till topp 25 i Sverige, men vi bygger nu system och plattformar för betydligt fler.
Innan bolaget ens påbörjade registrering fanns strax över 20 personer på nätverkslistan.
Vad är the Grid?
– The Grid är troligen Sveriges första och största digitala arkitektkontor utan anställda och utan kontor. Vi är ett nätverk av frilansande konsulter inom fastighetsutveckling och arkitektur. Vi erbjuder alla frilansare med inriktning inom fastighet och arkitektur en plattform att kunna agera större än sig själv och vi kan mot kund erbjuda personliga relationer, bred och hög kompetens till mycket konkurrenskraftiga priser då vi i princip saknar over head-kostnader. Vi står också för ett rättvist flöde av pengar där den som sliter hårt är den som tjänar på det, säger Lina Goldén.
– Just nu håller jag på att registrera ett AB för the Grid och från och med september kommer medlemskapen att bli officiella. Det finns en molnserver med licenser som vi testkör just nu och vi utvecklar våra sätt att kommunicera internt.
– Den sociala samvaron och inspirationen kommer vi fortsätta med i höst genom gemensamma studiebesök, föreläsningar och mer lättsamma sociala tillställningar. Allt är frivilligt och till självkostnadspris. Man väljer själv vad som gynnar ens egen verksamhet och sitt välmående. The Grid försöker inte konkurrera ut vanliga kontor. Vi vill vara ett komplement. Vi vill erbjuda ett alternativ till de som känner att just traditionella kontor är lite tröttsamt. Vi tror att fler kommer känna sig trygga med att börja ett liv som frilans när de vet att the Grid finns där. Förut har hoppet ut i det fria varit väldigt osäkert och läskigt. Många har säkert känt att man måste ha fastighetsägare och andra kunder med sig men i och med the Grid så kan du hamna i en större grupp frilansare som behöver underkonsulter och därför är inte dina egna kundkontakter avgörande för en fungerande egen verksamhet.
– Vi finns här och vi behöver en massa nya kollegor som vill samarbeta i projekt i alla dess slag och skeden. Vi vill också täcka alla discipliner inom kort. Idag är vi många arkitekter inom hälsa, bostad, kontor och retail, men även inredare, cirkulära konsulter, projektledare, storkökskonsulter och stadsplanerare. Snart har vi även landskapare, bildmakare, tillgänglighetskonsulter, konstruktörer med flera.
Geografiskt är vi idag Stockholmstunga men har samarbetspartners över ett stort geografiskt område. Vi söker så klart medlemmar från hela landet trots att vi inte börjat göra oss hörda där.
Vilken är målsättningen?
– Målsättningen är att på ett hållbart sätt utveckla the Grid till en aktör att räkna med. Vi vill vara ett alternativ till traditionella kontor.
Vi vill utmana branschen och fila ner pyramidernas toppar. Vi vill se en mer rättvis bransch där hårt slit ger resultat för individen.
Vi vill bli 52 medlemmar inom ett år men som det ser ut idag kan vi bli betydligt större. Vi har bara startat i Stockholm och har landet som potentiell marknad. The Grid behövs både i Göteborg, Malmö, Umeå och, ja, Kiruna, Åmål, Åre, Flen, Sveg och Ystad också, säger Lina Goldén.
Varför behövs The Grid?
– Arkitektbranschen har stått still alldeles för länge. Den traditionella vägen är att män går ihop och startar en studio baserat på sina kontakter på fastighetsägarsidan. De får igång verksamheten, växer och anställer fler. I grunden är dessa inga traditionella företagsledare, utan arkitekter, och när man når över 25 personer börjar det hända saker. Men det är svårt att lämna ett kontor som bär ens namn och den passion och energi som kanske fanns i början börjar avta.
– Stressen pressar på och det är svårt och jobbigt att ta hand om arbetsmiljöproblematik och personal som går in i väggen. Hela branschen har normaliserat denna förbrukning och individers välmående och idag finns det inte så mänga alternativ. Antingen är du en del av karusellen på arkitektkontoren eller så arbetar du ganska ensam som frilans. Därför behövs the Grid. Vi vill erbjuda något nytt, säger Lina Goldén.
– Kontoret är centralt för många. Att vara kreativ på distans visade sig under pandemin vara svårt men det betyder inte att man faktiskt måste sitta på kontoret varje dag. För att vara en del av gemenskapen förväntas man delta på fester, resor och utbildningar som kanske inte alltid är önskade men vet man inte bäst själv vad man vill och bör göra?
– Som frilans blir det ganska snabbt tydligt. Behöver man ses IRL för att göra en bra leverans så ses man. De uppgifter som man lättast gör avskiljt planerar man på sin cowork eller på hemmakontoret. En del sitter dessutom hos sina beställare och då kan det uppstå helt nya synergier.
Behöver man nya uppgifter börjar man leta. Behöver man återhämtning tar man ledigt, säger Lina Goldén.
– Arkitektkontor har så klart många fördelar. Jag har haft massor av underbara upplevelser på mina olika arbetsplatser. Man får uppleva så mycket tillsammans och projekt i team är fantastiskt. Att se sina kollegor levererar hela sin själ är stunder som jag alltid kommer vara tacksam för och inspireras av. När man fått se kollegor växa och sina chefer att nå nya nivåer i sitt ledarskap är jag stolt över att vara en del av branschen.
– Forskningen kring hjärnan har kommit med så många insikter på sista tiden. Vi vet hur vi är mest kreativa och att sitta framför en skärm klockan 08 –17 och ha en massa press ovanifrån ger inte hjärnan de bästa förutsättningarna att vara sitt bästa jag. Återhämtning saknas i vissa fall helt i branschen. The Grid behövs just av dessa anledningarna. Branschen behöver fler alternativ och branschen behöver utmanas när det kommer till belöningsstrukturer, frihet och hierarkier, säger Lina Goldén.
