Hon föreslås bli ny vd för Stockholmshem

Nuvarande vd:n Anette Sand ska gå i pension vid årsskiftet – nu kan Fastighetssverige berätta vem som föreslås bli hennes ersättare.
Hon föreslås bli ny vd för Stockholmshem
Anette Scheibe Lorentzi. Bild: Stockholms stad

Nuvarande vd:n Anette Sand ska gå i pension vid årsskiftet – nu kan Fastighetssverige berätta vem som föreslås bli hennes ersättare.

Stockholmshems nuvarande vd Anette Sand kommer att lämna sin position den 3 oktober, hon lämnar på egen begäran för att gå i pension vid årsskiftet. Hennes ersättare föreslås bli Anette Scheibe Lorentzi, för närvarande stadsbyggnadsdirektör vid Stadsbyggnadskontoret.

Styrelsen ska ta beslut i frågan vid nästa sammanträde den 8 juli och enligt den handling som Fastighetssverige tagit del av föreslås Anette Scheibe Lorentzi ta över vd-posten från och med den 3 oktober och förordnandet föreslås gälla till den 30 september 2027.

Fastighetssverige har varit i kontakt med Anette Scheibe Lorentzi som vill avvakta med att kommentera tills styrelsen har tagit ett beslut i frågan.

Stockholmshem är ett av landets största fastighetsbolag och vid årsskiftet uppgick bolagets förvaltade fastighetsbestånd till 402 (404) fastigheter. Den uthyrningsbara arean uppgick till cirka 2 087 000 (2 066 000) kvadratmeter inklusive garageytor och antalet bostadslägenheter uppgick till 28 255 (27 966).

Enligt årsredovisningen är det samlade marknadsvärdet för bolagets fastigheter drygt 67 miljarder kronor.

Läs också