Idag ska kommunfullmäktige i Malmö besluta om en ny kontroversiell markanvisningspolicy. Om den som väntat antas innebär det att staden framöver får bestämma över var femte lägenhet i nyproduktion och att hälften av de nybyggda lägenheterna måste lämnas till en bostadskö. Fastighetssverige berättar mer om frågan som delar de politiska lägren.
Nya hårda krav väntar de aktörer som vill bygga hyreslägenheter i Malmö. Den 14 oktober tog nämligen den S- och L-styrda politiska majoriteten i kommunstyrelsen beslut om en ny och betydligt tuffare markanvisningspolicy med historiskt tuffa krav på fastighetsägare som vill bygga i staden. Idag kommer kommunfullmäktige besluta om den nya policyn, som flera partier befarar kommer avskräcka privata fastighetsägare från att bygga i Malmö.
Enligt kommunens budget 2015 ska markanvisningspolicyn ge staden skarpare verktyg för att främja en hög produktionstakt, fler bostäder av god standard till rimliga kostnader, ökad sysselsättning och minskad hemlöshet. Policyn ska uppmuntra blandade upplåtelseformer i både gamla och nya områden och skapa en tydligare koppling mellan exploateringen i attraktiva såväl som mindre attraktiva lägen.
Det förslag till policy som ligger på politikernas bord är en reviderad markanvisningspolicy med en hel del nya förslag som ställer hårdare krav än någonsin på fastighetsägarna. Nytt i förslaget är bland annat ett krav på att fastighetsägare ska upplåta tio procent av sina lägenheter till socialförvaltningen och att var tionde lägenhet ska öronmärkas för försörjningsstöds-mottagare via den regionala bostadskön Boplats Syd.
Utöver detta måste även hälften av de nybyggda lägenheterna lämnas till en öppen bostadskö. Allt som allt innebär detta i praktiken att fastighetsägaren endast får bestämmande över 30 procent av sina egna lägenheter i nyproduktion.
Moderaterna är ett av de partier som är kritiska till den nya policyn och de yrkade i kommunstyrelsen att förslaget skulle avslås. De skriver bland annat följande i sin reservation mot förslaget:
”Den markanvisningspolicy som Socialdemokraterna med stödpartier nu vill driva igenom skulle innebära stora skadeverkningar för Malmö. Risken är stor att detta kraftigt kommer att minska nybyggnationen av hyresrätter i Malmö, eftersom byggherren vid varje givet tillfälle istället kan välja att uppföra ägande- eller bostadsrätter och därigenom inte träffas av markanvisningspolicyns reglering. Att införa tvingande regler där alla fastighetsägare måste acceptera försörjningsstöd som inkomst skapar enorma incitament att flytta till Malmö och få ett förstahandskontrakt som skattebetalarna tvingas att betala för”
Även Sverigedemokraterna och Centern är kritiska och reserverade sig mot förslaget på ny policy. Centerpartiets Charlotte Bossen, ledamot i fullmäktige, skriver bland annat såhär:
”Markanvisningspolicyn är ett väldigt kraftfullt element för Malmö stad när det kommer till att bygga den täta, gröna, och funktionsblandade staden. Därför är vi väldigt kritiska till att styrande partier väljer att slösa bort dessa möjligheter på symbolpolitiska åtgärder som i bästa fall slösar bort möjligheter att bygga en socialt och miljömässigt hållbar stad, i värsta fall leder till ett minskat intresse från fastighetsutvecklare att bygga i Malmö.
Vi vill se en markanvisningspolicy där fokus ligger på innovation där stadens befintliga och nya fastighetsutvecklare utmanas att komma med nya idéer kring hur staden kan byggas långsiktigt hållbart. Med den nya markanvisningspolicyn ägnar sig styret åt tom symbolpolitik, slår in öppna dörrar och fokuserar i allt för stor utsträckning på kortsiktiga lösningar.”
Vänsterpartiet, som är en del av oppositionen i kommunfullmäktige, ställer sig i stora drag bakom förslaget på ny policy men lyfte några invändningar i kommunstyrelsen som alla avslogs. Bland annat vill partiet att samtliga hyreslägenheter, förutom de till bostadssocial verksamhet, ska förmedlas via den regionala bostadskön Boplats Syd.
”Ska kommunen tillhandahålla mark måste vi få ordning på en rättvis tilldelning och då ska samtliga lägenheter förmedlas via en tydlig kö”, står det i reservationen.
Här kan du läsa vad ett par privata hyresrättsutvecklare i Malmö tycker om förslaget och hur de ser på sin fortsatta närvaro i staden.
