Image
Bild: KF Fastigheter

Här är Årets köpcentrum

Event KF Fastigheters Bromma Blocks blev Årets köpcentrum när Retail Awards delades ut i Stockholms stadshus i går.
Publicerad den 16 Mars 2011
Bromma Blocks blev Årets Köpcentrum. Bilder: KF Fastigheter. Bild: KF Fastigheter
Bromma Blocks blev Årets Köpcentrum. Bilder: KF Fastigheter.

Bromma Blocks och Hangar 3 – H3 gallerian invigdes i september 2010. Bromma Blocks är KF Fastigheters största satsning någonsin och den totala investeringen till dags dato landar runt 2 miljarder kronor.

- Det känns mycket roligt och hedrande att vi fick det här priset. Vi har lagt ner mycket tid och engagemang på att skapa den perfekta gallerian. I det bästa geografiska läget med Sveriges starkaste köpkraft har vi skapat en handelplats där historiska, K-märkta byggnader integrerats med nytänkande arkitektur. En stark kommersiell miljö med shopping som fyller alla behov, säger Bernt-Olof Gustavsson, vd för KF Fastigheter.

Juryns motivering löd:
”Årets vinnare är ett center som utmanat de traditionella galleriagångarna och skapat ett kvinnligt, sinnligt strosande rörelsemönster i kundstråken. Man har vågat hålla i sitt koncept genom hela projektet, både mot hyresgäster, entreprenörer och politiker. Resultatet är ett lyxigt center med både värme, själ och överraskningar.”

Ombyggnadsarbetet av Hangar 3 – H3 som ursprungligen uppfördes 1948 har pågått sedan 2008. Ombyggnaden av de övriga K-märkta flyghangarerna i Bromma har pågått etappvis sedan 1999. När H3-gallerian på Bromma Blocks slog upp portarna i september 2010 bytte handelsplatsen karaktär från renodlad volymhandelsplats till att nu även innefatta shopping i varuhusmiljö. Handelsplatsen har totalt 60 000 kvadratmeter handelsyta. H3-gallerian är på 25 000 kvadratmeter och volymhandeln är på 35 000 kvadratmeter.

Övriga nominerade var Liljeholmstorget, Sollentuna Centrum och kvarteret Igor.

Övriga vinnare:
Årets säkerhetslösning: Kista Galleria.
Årets butikslösning: Clas Ohlson.
Årets tekniska lösning: Termosense.
Årets marknadsföringsidé: Ikea – Tillsammans.
Årets utmanare: Kronans Droghandel.
Årets komet: Bygg Hemma.
Årets butikskedja: Dressmann.
Årets e-handel: Tailor Store.
Årets butikssäljare: Christopher Thour, Kjell & Company, Väla, Helsingborg.
Årets satsning för ökad kundservice: Kjell & Company.
Årets butik: Alewalds Outdoor & Sports, Stockholm.

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Sparbössan växer – på egna villkor

Bolag Sparbössan är väldigt selektivt som fastighetsbolag: Fastigheterna i portföljen bör ha ett kulturhistoriskt eller arkitektoniskt värde. Så när vd Sara Östmark pratar om att bolaget är inne i en "tillväxtresa", ja, då är det tillväxt på egna villkor och i egen takt. – Det handlar om vilken typ av organisation man vill jobba i, berättar hon för Fastighetssverige.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige