Hans Wallenstam om Hötorgsskrapan: ”Bläcket har knappt torkat men vi får massor av förfrågningar”

Med ett av årets största förvärv och inträdet på CBD Stockholm i kvartalsryggen presenterar Wallenstam nu sin delårsrapport. Den göteborgska kontorsmarknaden känns stabil och Hans Wallenstam summerar sin inställning till kontorsdöd och hemarbete med orden: – Det är en ickefråga. Folk vill tillbaka till kontoret.
Hans Wallenstam om Hötorgsskrapan: ”Bläcket har knappt torkat men vi får massor av förfrågningar”
Hans Wallenstam. Bild: Wallenstam

När Wallenstam under tisdagen presenterar sin rapport för tredje kvartalet 2024 inleder Susanne Linde, CFO och IR-ansvarig, med formuleringen att det inte hänt något nämnvärt. Det hon då syftar till är att siffrorna i balansräkningen inte tagit några skutt i någon riktning, utan att bolaget tuffar på som tåget.

För hänt något, det har det ju gjort. En av de största händelserna under kvartalet, både för Wallenstam och fastighetssverige generellt, är förvärvet bolaget gör av Hötorgsskrapan 5 från AMF Fastigheter. Tillträdet förväntas äga rum i januari, en tidsplan Hans Wallenstam är övertygad om kommer att hållas.

– Fastigheten är uthyrd till 50 procent, eftersom AMF Fastigheter successivt har tömt den under flera år för att kunna genomföra en större renovering. Fasaden ska bytas och då måste vi sätta upp en extrafasad två och en halv meter in, vilket gör att hyresgästerna måste kunna flyttas runt i huset.

Hur lång tid kommer det att ta att göra den här ganska omfattande renoveringen?
– Vi kan inte börja förrän vi tillträtt byggnaden, men vi har gjort omfattande utredningar och hoppas att det ska ta ungefär ett år och att vi ska kunna påbörja detta så snart som möjligt, men det pågår också en diskussion med Stockholms stad, säger Hans Wallenstam.

När det gäller budgeteringen för renoveringen så kommer den att vara en del av investeringarna Wallenstam gör i existerande portfölj under 2025. Sålunda kommer siffran som presenteras i rapporten för de första nio månaderna, 1,6 miljarder, att öka under nästa år.

– Nu har ju bläcket knappt torkat på köpekontraktet, men redan har vi blivit kontaktat av många intressenter om att få hyra i huset. Det känns väldigt roligt och spännande. Vi måste planera ombyggnaden och renoveringen tillsammans med staden, vi måste titta på vad vi vill göra med varje våningsplan, förklarar Hans Wallenstam och fortsätter:

– Det är ju en så pass stor ombyggnad så den kommer att klassificeras som ett projekt hos oss från köp till färdigställande.

I tredje kvartalet gör Wallenstam en nedskrivning kopplad till Convendums rekonstruktion i Stockholm.

– Det är kopplat till vår aktieinvestering i Convendum som bolag. I Göteborg går verksamheten väldigt bra, i Stockholm har den problem, säger Hans Wallenstam och lägger till:

– Som en försiktighetsåtgärd har vi skrivit ned värdet med 100 miljoner. Sedan måste man se hur rekonstruktionen går. Vi får se hur det utvecklar sig.

När ni nu etablerar er i CBD Stockholm; hur stora vill ni bli där och hur vill ni fortsätta växa?
– Wallenstam fyller 80 år i år och ser minst 80 år framåt. Vi är ju en väldigt långsiktig spelare och har inte och har aldrig haft volymmål. Nu ska vi ta oss an den här fastigheten och göra det bra, både invändigt och utvändigt samt runtomkring, på själva platsen. Sedan får vi se vad nästa steg blir.

Wallenstam har startat en del bostäder under årets första nio månader, men hur ser planerna inom det segmentet ut inför fjärde kvartalet och in i 2025? Här är Hans Wallenstam, traditionsenligt, lite hemlig.

– Vi ger inga prognoser på byggstarter utan jobbar hela tiden med att få i gång det vi administrativt klarar av att hantera. Men ambitionen är att starta fler projekt under 2025.

Vad anser ni om kontor och kommersiella fastigheter i Göteborg?
– Den känns bra just nu. Föregående år gick lite svagt men nu är intresset större, det känns som att folk och verksamheter vågar igen. Kontorsmarknadens diskussion om att jobba hemma eller ej verkar vara lite av en ickefråga, åtminstone här i Göteborg. Folk kommer tillbaka till kontoret, menar Hans Wallenstam.

Ni har köpt tillbaka lite aktier under kvartalet. Hur går tankarna framåt: kommer ni att mäkta med återköp, utdelningar och investeringar? Eller har något företräde?
– Vi gör en mix av allting. Vi har en utdelning – dock inte så stor. Vi gör återköp – men inte så stora. Verksamheten ska parallellt löpa på, precis som den gör med husköp och, ibland, husförsäljningar – samt byggnation.

Läs också