- Vi är glada att kunna presentera H&M som en hörnsten och attraktiv partner i projekt Träkronan. Och det känns riktigt roligt att Piteå blir först ut i regionen med konceptet H&M Home, och att H&M Beauty introduceras i Piteå, säger Christina Skoog, Vd för Skoogs Handels AB.
Projekt Träkronan omfattar ett helt kvarter mitt i centrala Piteå, som förutom shopping även inkluderar boende i bland annat stadsradhus och ett nytt hotell, 15 våningar högt, med skybar och högklassig restaurangverksamhet. H&M’s uppväxling i Piteå kommer innebära en stor ökning av kedjans butiksyta, som bland annat kommer innefatta regionens första H&M Home. H&M:s expansion i Piteå är ett led i H&M Sveriges satsning att växa genom nya lägen och utökade ytor.
Fakta Träkronan:
• Investering: Cirka 300 miljoner kronor
• Tidsplan: Köpcentret och bostäder beräknas stå helt klart under 2017. Hotellet beräknas öppna sommaren 2016
• Köpcentrum: 10 500 kvadratmeter kommersiella ytor
• Boende: Cirka 70 lägenheter och Piteås första stadsradhus
• Hotell: 15 våningar med konferensavdelning, spaavdelning, restaurang och skybar.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.