Image
Skärholmen Centrum.
Skärholmen Centrum. Bild: Grosvenor

Grosvenor först med digitalt mätverktyg för undvikande av trängsel och köer

Teknik Grosvenor Europe har tillsammans med mätanalysföretaget Meltspot utvecklat ett digitalt verktyg för besöksstatistik i realtid och för identifiering av köer eller trängsel. Verktyget har implementerats i Skärholmen Centrum, som Grosvenor Europe äger och förvaltar.
Publicerad den 2 Juni 2021

Skärholmen Centrum är därmed först att använda Meltspot Crowd Analytics där ordningsvakter i realtid i sina mobiltelefoner kan se hur många besökare som finns i centrumet och var i anläggningen mycket folk vistas. Det är därför möjligt att omedelbart agera och skingra trängsel eller köer och se till att avstånd hålls. Informationen är anonym och det går inte att se vem som är inne i centrumet.

– Vi har under hela pandemin prioriterat arbetet med att minimera risken för smittspridning i våra centrumfastigheter. Det digitala verktyget tar oss ytterligare ett steg och gör Skärholmen Centrum till en än tryggare plats att vistas på för såväl besökare som hyresgäster och våra egna medarbetare. Den aggregerade informationen om hur besökare utnyttjar centrumet ger oss dessutom möjlighet att kontinuerligt förbättra fastigheten, säger Carl Strufve, Director Nordics på Grosvenor Europe.

Verktyget ger en direkt och tydlig överblick av var besökarna befinner sig i anläggningen och var det samlas mycket folk. Förutom att det ger helt andra möjligheter att agera för allas säkerhet på olika sätt ger det även nya möjligheter för centrumledningen att utveckla servicen i centrum.

– Vår teknik har använts klokt av Grosvenor Europe. Det har gjort Skärholmen Centrum till en säkrare plats. Vi är glada för samarbetet och tar nu steget ut för att lansera MeltSpot Crowd Analytics för alla syften, som mätning av besöksflöden, optimering av kösituationer och rörelsemönster i butiker och i stadsmiljö, inte bara i pandemitider, säger Alexander Bucur, vd på Meltspot.

Meltspots verktyg är utformat så att tekniken passivt, anonymt och i enlighet med GDPR fångar upp signaler från mobiltelefoner. Datan skickas krypterad till en molntjänst för analys av systemets algoritmer och resultatet presenteras i en användarvänlig dashboard.

Systemet är utvecklat för breda ändamål där besöksflöden och rörelsemönster kan analyseras och identifieras såsom besökstrender, kundfrekvenser, besöksvanor tidsmässigt och hur gångstråk fungerar och kan förändras. Det ger underlag till en förfinad utbudsmix och ett högkvalitativt förvaltningsarbete i Skärholmen Centrum.

I Sverige äger och utvecklar Grosvenor Europe Bålsta Centrum, Skärholmen Centrum, Väsby Centrum och Lidingö Centrum.

- Victor Friberg
victor@fastighetssverige.se

Ämnen

Annons Image

Senast från Fastighetssverige Plus

Nya heta aktörer till Vasakronan i Göteborg

Uthyrning Följer upp uthyrning till Uniqlo med två nya väletablerade retailers i Kompassen.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige

Fastighetssverige PLAY