Graffner och styrelsen i Kalmarhem friade

Efter en redovisningsmiss tvingades Kalmarhems vd Lars Graffner och hela styrelsen att avgå. Nu frias samtliga och full ansvarsfrihet föreslås för ledningen.

Det var i slutet på februari som det blev känt och mycket uppmärksammat att Kalmarhem länge dolt faktiska underskott i verksamheten, skriver Barometern. Det ledde till skarpa reaktioner från ägaren, det vill säga kommunledningen. Först avgick vd Lars Graffner som en konsekvens av kritiken och strax därpå efter krismöte i styrelsen samtliga dess politiskt tillsatta ledamöter.

När bokslutet nu är klart frias samtliga.
– Vi har inte funnit att någon är skadeståndsskyldig, varken enskilda styrelseledamöter eller den verkställande direktören. Ingen har vållat bolaget ekonomisk skada, vilket är enda grunden för att avstyrka ansvarsfrihet. Enligt vår bedömning har ledningen fullgjort sina åligganden, säger Bertil Johansson tillträdande revisor i Kalmarhem till Barometern.

Läs också