Fortifikationsverket köper mark som angränsar till verkets befintliga område och säljer mark till staden för framtida stadsbebyggelse. Fastighetssverige berättar mer om affärerna.
Förhandlingar mellan Malmö stad och Fortifikationsverket har lett fram till verkets köp av en del av stadens fastighet Malmö Husie 173:1 som betår av Minnesdals gård jämte cirka 93 000 kvadratmeter mark, varav cirka 24 000 kvadratmeter avser hagar och ridytor, för en summa på 14,35 miljoner kronor.
Förhandlingarna har även lett till att staden köper den del av Fortifikationsverkets fastighet Husie 173:153 som består av före detta Kvarnby skjutbana för en summa på nio miljoner kronor. Marken ingår i ett område som i stadens översiktsplan planeras för framtida bebyggelse för blandad stad, det framgår av en skrivelse från fastighets- och gatukontoret som Fastighetssverige tagit del av.
Malmö stad äger fastigheten Malmö Husie 173:1 som bland annat består av gårdcentrat Minnesdals gård med tillhörande jordbruksmark. Fortifikationsverket, som äger och förvaltar Sveriges försvarsfastigheter, äger fastigheten Malmö Husie 173:153 som bland annat består av ett skifte med före detta Kvarnby skjutbana.
Fortifikationsverket har tidigare uttryckt intresse av att förvärva ett markområde av stadens fastighet Husie 173:1 som angränsar till mark som verket redan äger. Parterna har fört förhandlingar om verkets köp av marken men också av gårdscentrat Minnesdals gård som Malmö stad inte längre ser något långsiktigt behov av att äga.
Tekniska nämnden väntas godkänna de båda affärerna vid dagens sammanträde.
