I går togs första spadtaget för 800 nya bostäder vid Lillhagsparken i Göteborg varav ungefär hälften kommer att byggas av Tornet.
Det första spadtaget togs bland annat av Jahja Zeqiraj (S), fastighetsnämndens ordförande i Göteborg Stad samt representanter från byggaktörer och tjänstemän från Göteborgs Stad.
– Vi ser fram emot att komma igång med byggandet och vara med och utveckla ett helt nytt bostadsområde i ett mycket bra läge i Göteborg, säger Göran Wendel, vd för Tornet.
Lillhagens sjukhusområde, som etablerades på 1930-talet, genomgår sedan en lång tid en stegvis omvandling från institutionsområde till ett område med en bred blandning av verksamheter.
Tanken är att den kulturhistoriska- och parkmiljön skall bevaras, samtidigt som området utvecklas. De nya bostäderna kommer att skapas genom både om- och nybyggnation. Med en tätare kollektivtrafik, utökad service och handel ska ett levande stadsrum i området skapas.
