Fick gå från Hypoteket – det planerar bostadsprofilen nu

Claudia Wörmann grubblar över framtiden: ”Fått förfrågningar.”
Fick gå från Hypoteket – det planerar bostadsprofilen nu
Boendeekonomen Claudia Wörmann har börjat på Bostadsrätterna. Bild: Anthon Näsström.

I somras fick boendeekonomen, den profilerade Claudia Wörmann lämna Hypoteket efter att Borgo köpt den digitala plattformen på bolaget. Och nu är hon i valet och kvalet.
– Jag har kniven mot strupen nu, säger Wörmann om framtiden.

Det var i augusti beskedet kom att Hypoteket sålt sin digitala teknikplattform till Borgo. Affären innefattar också en option för Borgo att i framtiden förvärva Hypotekets kraftfulla distribution och varumärke, samt den bolåneportfölj som i dagsläget förvaltas i bolånefonder.

Affären skulle visa sig bli ett slag mot Claudia Wörmann, Sveriges kanske kändaste boendeekonomer, som Hypoteket värvade från SBAB Bank för två år sedan.

– Jag fick lämna på grund av arbetsbrist, berättar Wörmann för Fastighetssverige efter hennes dragning på Stora Bostadsdagen förra veckan. Hon tillägger:

– Det är verkligen inga hard feelings, de har skött det här på ett bra sätt – jag är inte ledsen på dem. Men det är klart, jag har kniven mot strupen nu.

Vad ska du göra nu?

– Jag tror jag kommer starta eget. Jag tycker ändå att jag har hittat min nisch som handlar om kommunikation och boende på folklig nivå. Så jag vill göra det som många andra ekonomer pratar om, men verkligheten bakom siffrorna.

Det kan också handla om att fungera som konsult för organisationer.

– Det blir första gången för mig som jag startar eget. Jag har fått förfrågningar redan.

Trots att hon säger att det är kniven-mot-strupen-läge för Wörmann är hon inte orolig för framtiden.

– Nej, det är jag inte. Jag triggas lite grann av att ha lite motgång, på något konstigt sätt. Till skillnad från många andra. Jag har haft väldigt fina uppdrag så jag är inte orolig alls.

Claudia Wörmann bor på Österlen sedan ett antal år i vad hon kallar ”ett drömboende” och avslutar med att halvt på skämt säga:

– Jag tänker så här. Jag kan väl jobba i ett växthus?

Läs också