Fastighetsägarna GFR lämnar förhandlingarna om hyrorna i Partille och Lerum. De har nu vänt sig till hyresnämnden och ansökt om att en skiljeman ska fatta beslut om 2026 års hyror. Hyresgästföreningen menar att de ekonomiska underlag som enligt lagen ska ligga till grund för förhandlingarna ännu inte finns på plats.
Tidigare i vår påkallade Fastighetsägarföreningen GFR, som är ombud för ett antal privata hyresvärdar i Partille och Lerum, förhandlingar om 2026 år hyror. Nu vänder sig Fastighetsägarna GFR åter till hyresnämnden för att ansöka om en skiljeman som ska avgöra hyresnivåerna.
Hyresgästföreningen menar att Fastighetsägarna GFR i en majoritet av förhandlingarna har vänt sig till skiljeman. Det är tydligt, säger man vidare, att det är en förhandlingstaktik för att kunna få till en högre hyreshöjning.
– Det var inte så lagen var tänkt att fungera och det visar att det behövs en översyn. Ett ombud ska inte kunna runda systemet och se till att hyresgästerna inte får något inflytande över sina hyror. Det är respektlöst och orättvist, säger Sofi Bringsoniou, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.
2022 kom Sveriges Allmännytta, Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen överens om trepartsöverenskommelsen som ska ligga till grund för de årliga förhandlingarna. Trepartsöverenskommelsen är tydlig med att förhandling gällande 2026 års eventuella hyreshöjning ska utgå från siffror som gemensamt tas fram och presenteras av trepartsgruppen i augusti 2025. Det gäller bland annat inflation, ränta och förvaltningskostnader.
Skiljemannen har sex veckor på sig att fatta beslut om hyresnivån.
