Image

Expansion det vanligaste flyttmotivet

RAPPORTER De senaste årens högkonjunktur syns tydligt i de omlokaliseringar som skett på kontorsmarknaden i Göteborg. Motiven för att flytta är i dag snarare expansion och efterfrågan på större lokaler än att skära i kostnaderna. Det visar Jones LangLaSalles senaste omlokaliseringsstudie.
Publicerad den 16 April 2008

Enligt studien är expansionsmöjligheten den klart dominerande orsaken till att företag flyttar i dag, inte minst inom tjänste-och IT-sektorn. Läget är därmed annorlunda mot när Jones Lang LaSalle genomförde sin senaste omlokaliseringssstudie 2004/2005. Företagen rangordnade då kostnadsnedskärning och yteffektivisering högst när de skulle förklara varför de omlokaliserade.

- Den högsta flyttaktiviteten 2007 skedde i Central Business District (CBD) i centrala Göteborg. Inte mindre än 55 procent av omlokaliseringarna skedde inom eller till CBD. Att sitta i CBD är en viktig imagefråga och nästan samtliga företag angav detta som den huvudsakliga orsaken. Dessutom var möjligheten att attrahera kompetent personal en viktig eller betydande faktor, säger Pär Abrahamsson, analytiker på Jones Lang LaSalle.

Ungefär hälften av alla kontorsflyttar i Göteborg skedde till nya delmarknader. Bakom beslutet att flytta till en ny delmarknad finns flera olika anledningar, beroende på vilken delmarknad som avses. Flera av företagen med kostnadsnedskärning på agendan valde att flytta till Mölndal. Faktum är att just kostnadsnedskärning tillsammans med samlokalisering var de dominerande motiven för dessa flyttströmmar.

Flyttaktiviteten är högst för kontor som är mindre än 1 000 kvadratmeter, motsvarande cirka 70 procent av den totala aktiviteten i Göteborg under 2007. Under 2008 beräknas företag med mindre än 20 anställda att stå för merparten av de nya arbetstillfällen som skapas, vilket gagnar en fortsatt stor efterfrågan på mindre lokaler.

En tydlig trend är att fler företag väljer landskapslösningar i den nya lokalen och allt färre väljer cellkontor. Steget går sällan direkt från cellkontor till enbart landskap, utan tar nästan alltid vägen via en mixad lösning.

– Trots att andelen landskap ökar, och därmed yteffektiviseringen, ökar också snittytan per anställd; från knappt 25 kvadratmeter per anställd i de gamla lokalerna till nästan 27,5 kvadratmeter i de nya. Detta beror främst på att de expanderande tjänsteföretagen vill ha möjligheten att fortsätta växa utan att behöva flytta till ännu större lokaler. Denna optimism borgar för fortsatt goda tider för kontorsmarknaden i Göteborg under 2008, säger Pär Abrahamsson.

Jones Lang LaSalle genomför vartannat år en omlokaliseringsstudie där ett urval av de företag som genomfört de största omlokaliseringarna i Göteborg får svara på frågor om vilka motiv och faktorer som ligger bakom valet att flytta.

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Teknologi måste tjäna ett syfte om Omid Noghabai ska satsa

Bolag Han har grundat flertalet bolag inom fastighetsbranschen och enligt honom själv vill han modernisera branschen från grunden. Samtidigt är Omid Noghabai tydlig med hur han ser på digitaliseringsarbetet: – Det ska vara koncept som gör att man som fastighetsägare faktiskt sparar pengar. Då kommer jag att investera i det.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige