Under Kapitalmarknadsdagarna i Båstad tidigare i juli talade bland andra Henrik Mitelman, oberoende analytiker, krönikör i Dagens Industri med förflutet som analyschef på SEB, om vart han anser att ekonomin är på väg. Är det ett hack i kurvan vi ser – eller är det dags att vi vaknar upp till en ny verklighet?
– En makroekonom har världens enklaste jobb dessa dagar: vi lägger pannan i djupa veck och säger att det här är utmanande tider.
Orden är Henrik Mitelmans. Han har, enligt egen utsago, ett mycket enkelt och tydligt budskap: det lär inte bli någon finansiell boom de kommande 2 åren – men vi har ingen finanskris just nu, ingen bankkris och fastighetsbranschen är inte heller i kris. Alla som vill ha jobb kan få jobb.
– De flesta fastighetsägare har uthyrningsgrad på 95-96 procent. Detta är ju en pseudokris om något.
Det vi ser nu, menar Henrik Mitelman, är en normalisering, en återgång till det normala från vad som i princip kan beskrivas som en ekonomisk galenskap som varat under en lång period.
– Alla har kört på som om att det här med minusräntor, till exempel, har varit helt normalt. Men alla vet att det historiskt alltid har gått fel när priset på pengar är fel. Ändå har ingen dragit i bromsen.
Vad vi däremot har just nu är en lagerkris, det finns för mycket i lager och alla som har varor i lager måste sälja ut. Därför kommer inflationen att kollapsa, menar Henrik Mitelman.
– Jag brukar hänvisa till Familjen Thule. Jag kallar dem så efter takboxen Thule; det vill säga: en familj i övre medelklass som har det rätt bra, materiellt. De har, liksom vi andra, befunnit sig i vad jag brukar kalla ”multumgränd”, ett ställe där allt bara handlar om att köpa nytt, köpa mer och handla fortare. Mycket av allt finns hela tiden.
Men nu, i det som Henrik Mitelman menar är det mer normala läget, har vi och familjen Thule hamnat på ”Mellangatan”. Här blir det inga nya kök, det blir inga dyra resor till alperna och det handlas inte i saluhallen längre utan på Lidl.
– Svenskarna är mer deppiga nu än vi var när vi trodde att vi skulle dö av Covid. Vill du se riktig ångest? Visa svensken en hög ränta, det är värre än att dö. Familjen Thule håller hårt i kreditkorten. Detta leder till att inflationen kommer att kollapsa, men detta är ju andra sidan världens mest väntade recession.
Och där är vi nu. Och kommer kanske att vara ett bra tag. Och kanske är det som Malin Rosén, CFO på Brinova, sa i en paneldebatt under samma dag som Henrik Mitelman:
– Den här tiden är en sund tid.
Men att säga att marknaden aldrig kommer att återhämta sig, menar Henrik Mitelman, det är att yttra sig utan att veta vad man talar om. Det är rätt hårt att döma ut en hel marknad för all framtid.
– Priset på en vara har inget med kostnaden att göra. Det handlar bara om vad kunden är villig att betala. Jag har satt ned foten: jag gillar höga priser. Eller i alla fall höga marginaler.
