Efter tidigare avhopp – betalar kvarts miljard för att ta över bostadsprojekt

För ett år sedan valde Nordr att inte gå vidare med sin markanvisning i Kista äng – nu har en ny tung aktör vunnit anbudstävlingen för att ta över projektet.

För ett år sedan valde Nordr att inte gå vidare med sin markanvisning i Kista äng – nu har en ny tung aktör vunnit anbudstävlingen för att ta över projektet.

Kista äng kommer att bli en ny stadsdel i norra Kista i kilen mellan Torshamnsgatan och Kista Alléväg. Cirka 1 600 bostäder, skola och förskola planeras i kvartersstruktur med parker och torg. Detaljplanen vann laga kraft i februari i år och staden har påbörjat förberedande arbeten med markstabilisering och ledningsflyttar under juni och tillträde för byggaktörerna kommer ske i en första etapp i början på 2022 och en andra etapp med start i augusti 2022.

Sedan december 2020 har det dock saknats en byggaktörer för ett av bostadskvarteren inom Kista äng, närmare bestämt för fastigheten Klaksvik 1. Den markanvisning som Nordr fick i juni 2014 valde de att inte fullfölja och därför tecknades ingen överenskommelse om exploatering när exploateringsnämnden fattade genomförandebeslut i december 2020.

Det har därför saknats en byggaktör för ett av kvarteren i projektet, och eftersom flertalet aktörer tidigare har visat intresse för det kvarteret som Nordr hade haft beslutade exploateringskontoret att anordna en anbudstävling för att utse en efterträdare.

En anbudstävling publicerades i juli 2021 och avslutades den 20 september. Totalt fick kommunen in 15 anbud och Magnolia lade det högsta budet på 14 014 kronor per kvadratmeter BTA för bostäder och utsågs till vinnare i tävlingen. Tvåan i tävlingen hade lagt ett bud på 13 250 kronor per kvadratmeter.

Exploateringskontoret har upprättat överenskommelse om exploatering med överlåtelse av mark med Magnolia, som vill uppföra cirka 300-350 bostäder upplåtna med hyresrätt och bostadsrätt inom kvarteret. Exploateringsnämnden ska ta ett beslut om markanvisningen vid nästa sammanträde den 16 december.

Enligt ett utlåtande från exploateringskontoret planerar Magnolia att tillträda och påbörja sin byggnation i november 2022.

Läs också