Image

Det vill bostadsrättsköpare helst ha på bottenvåningen

Bostäder När man köper ny en ny bostad är det många saker att ta ställning till. Inte minst när det kommer till bostadsområdet och vad som finns i närheten. I en ny undersökning har Skanska kartlagt vad bostadsköpare värdesätter mest när de planerar att flytta. Mest populärt är att ha ett bageri på bottenplan.
Publicerad den 8 Augusti 2017

Skanskas undersökning visar att 55 procent av bostadsköparna gärna ser att bottenvåningen används till serviceverksamhet. Mest populärt är det med bagerier. Närmare hälften, 47 procent, vill ha möjlighet att köpa dagsfärskt bröd på morgonen. Även caféer och apotek är populärt att ha i huset, endast en av fyra tycker att bottenvåningarna istället borde användas till bostäder.

På frågan om vilken typ av verksamhet de helst inte vill ha i sina fastigheter säger sex av tio att pubar är minst önskvärt. Därefter följer restauranger, pizzerior och även Systembolagets butiker.

– Förra året sålde vi cirka 2 600 nyproducerade bostäder och vi ser att våra köpare föredrar lugna verksamheter framför sådana som kan leda till höga ljudnivåer, till exempel restauranger och pubar. Genom att fråga potentiella köpare om vad de vill ha kan vi fortsätta bidra till att utvecklas trivsamma och attraktiva områden, säger Magnus Lambertsson, marknadschef på Skanska Nya Hem.

Topp 10: Det vill vi ha i våra bostadshus
1. Bageri 47 %
2. Café 38 %
3. Apotek 29 %
4. Matbutik 27 %
5. Delikatessbutik 26 %
6. Blomsteraffär 24 %
7. Gym 20 %
8. Kontor 18 %
9. Jouröppen butik 18 %
10. Restaurang 16 %

Det vill vi inte ha:
Pub/Bar 59 %
Systembolaget 45 %
Restaurang 40 %
Pizzeria 37 %
Förskola/Skola 37 %
Jouröppen butik/Närlivs 25 %
Sushi/Thai 18 %
Gym 17 %
Vårdcentral 16 %

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd i januari 2017 via Skanskas Bopanel med totalt 657 svarande. Skanskas Bopanel består av över 2 000 bostadsköpare med varierande ålder och livssituation.

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Ämnen

Skanska Commercial Development Nordic på Branschguiden

Skanska är ett av världens ledande bygg-, fastighets- och projektutvecklingsföretag i Norden, Europa och USA. Genom att gå i spetsen för hållbarhet erbjuder vi konkurrenskraftiga lösningar. Med våra värderingar och en attraktiv affärsmodell bidrar vi till att skapa en hållbar framtid för kunder och samhället och samtidigt skapa värde för aktieägarna.

I Sverige har företaget cirka 9 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2020 till drygt 42 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2020 cirka 2.300 nya hem.

Skanska Kommersiell U...

Läs mer om Skanska Commercial Development Nordic på Branschguiden

Senast från Fastighetssverige Plus

Neobos strategi framåt: Först avyttring – sedan förvärv

Bolag Fastighetsbolaget Neobo fortsätter minska sina vakanser och öka sin uthyrningsgrad. Däremot redovisar bolaget ett betydligt lägre förvaltningsresultat under första kvartalet, jämfört med samma period året innan. Bolagets vd, Ylva Sarby Westman, säger till Fastighetssverige: – Vi måste arbeta med alla rader i resultaträkningen om vi ska lyckas.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige