Del av slott bytes mot tvåa i city

Slottet köptes för 26,5 miljoner kronor för tio år sedan. Nu är det svårsålt. Och ägaren vill byta slottet mot en lägenhet i city.

De schweiziska ägarna köpte Wenngarn slott i Sigtuna från 1600-talet. De betalade då 26,5 miljoner kronor för egendomen som innehåller 37 hektar mark och 70 fastigheter. Det har nu varit till salu sedan 2007.

– Vi har haft över 100 intressenter men ingen som har lyckats få fram kapital, säger slottets ägare Randolf Schünzel till Dagens Industri.

Han hade tidigare planer på att skapa ett kulturhotell och hälsocenter, men det blev aldrig av.

Nu har ägaren lagt ut en bytesannons på Blocket där han vill byta en del av slottet mot en större lägenhet i Stockholms city.

Läs också