Deltagarna i undersökningen Fastighetsbarometern tillhör landets största ägare av kontorsfastigheter och cirka 2 000 av deras hyresgäster har intervjuats under augusti och september.
De tre medaljörerna från förra årets mätning, stod på pallen även i år. Hufvudstaden upprepade sin seger från 2008 och har även i år de nöjdaste kontorshyresgästerna. Bolaget fick ett Nöjd-Kund-Index på 78 (förra året 80) på en 100-gradig skala. På andra plats placerade sig förra årets tvåa Vasakronan med 77 (79) och på tredjeplats kom Dagon - trea även förra året - med ett NKI på 76 (75).
- Vi har under två års tid kunnat se att företagen blir mer och mer homogena i hur de vårdar sina kunder. Skillnaden mellan bästa och sämsta företag minskar. Vi har också kunnat se att företagens förmåga att erbjuda god service har blivit viktigare än tidigare för att påverka kundernas nöjdhet med hyresvärden. Företagens image är fortsatt viktig för att nå hyresgästernas nöjdhet, även om det fått något mindre betydelse än i fjol, säger Lotta Albihn, projektledare för Fastighetsbarometern på CFI Group.
- Om hyresvärden kan påverka dessa områden positivt, kommer både hyresgästernas nöjdhet och deras lojalitet att öka.
Bolag Fastighetsbolaget Neobo fortsätter minska sina vakanser och öka sin uthyrningsgrad. Däremot redovisar bolaget ett betydligt lägre förvaltningsresultat under första kvartalet, jämfört med samma period året innan. Bolagets vd, Ylva Sarby Westman, säger till Fastighetssverige: – Vi måste arbeta med alla rader i resultaträkningen om vi ska lyckas.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.