Köpcentrumdatabasen Centrumfakta drivs sedan några år av NCSC (Nordic Council of Shopping Centers) och HUI Research. Den konkurrerande databasen SSCD som hittills drivits av nyligen nedlagda Centrumutveckling har tagits över av Datscha. De båda databaserna slås nu samman till en gemensam tjänst. Den tekniska plattformen handhas av Datscha och HUI Research och NCSC står för innehållet.
- Detta är goda nyheter för våra medlemmar. De får nu tillgång till den bästa datan i det bästa verktyget, säger Marika Wærn, vd på NCSC.
- Marknaden får det bästa av flera världar. Vårt ansvar i detta samarbete blir att tillföra data och vår kompetens kring köpcentrum och handelsplatser”, säger Lena Larsson, vd för HUI Research.
- Både det aktuella förvärvet och samarbetet med NCSC och HUI Research går i linje med vår strategi att ständigt investera i produktutveckling i kombination med att söka partnerskap med marknadens ledande informationsleverantörer, säger Jacob Philipson, vd för Datscha.
Sverige Max Barclay, med titlarna vice vd, Nordenchef och chef för Newsecs nordiska rådgivningsverksamhet, sätter fingret i luften och spanar om hur 2024 utvecklar sig, vilket segment som är hetast just nu och hur de som rådgivare kan dra fördel av utvecklingen av artificiell intelligens, AI.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.