Castellum säljer för sammanlagt 2,3 miljarder

Castellum säljer för sammanlagt 2,3 miljarder
Joacim Sjöberg, vd för Castellum. Bild: Castellum

Castellum avyttrar två fastigheter till hyresgästen Axis Communications. Därutöver har 18 mindre fastigheter avyttrats tidigare under året. Försäljningspriserna uppgår till sammanlagt 2,3 miljarder kronor. Försäljningspriserna ligger i linje med bokförda värden.

– Vi är glada att kunna överlämna välskötta fastigheter till vår hyresgäst Axis Communications som varit en prioriterad tagare av våra färdigutvecklade fastigheter inom Ideon Science Park i Lund. Avyttringen ligger i linje med kommunikationen att nettosälja under 2023 för att stärka bolagets finansiella ställning i en fortsatt avvaktande kapitalmarknad, säger Joacim Sjöberg, verkställande direktör för Castellum.

Fastigheterna som avyttras till Axis Communications är Forskaren 2 och Stockholmsledet 8 som tillsammans motsvarar totalt cirka 51 000 kvadratmeter. Största hyresgästen Axis Communications hyr cirka 70 procent av ytorna. På Forskaren 2 finns möjlighet till vidareutveckling.
– Castellum ser fortsatt Lund som en viktig tillväxtort med stora möjligheter framåt. Vi kommer tillsammans med kunder, kommun och övriga intressenter driva utveckling av vår befintliga fastighetsportfölj, våra tidiga skeden med byggrätter och samverkan inom Lunds Kommun, säger Ola Orsmark, region-vd för Castellum Öresund.
– Transaktionsmarknaden är aktiv i Castellums segment men det tar något längre tid att nå avsluten. Försäljningspriserna bekräftar våra bokförda värden, säger Kristina Sawjani, Chief Investment Officer på Castellum.

Läs också