Byggstart för Stockholms första klimatsmarta hus

Nyligen tog Stadsbyggnads- och trafikborgarrådet Mikael Söderlund (m) det första spadtaget för Stockholms första egenvärmehus. Ett egenvärmehus som värms upp av solen och den värme som de boende och deras aktiviteter alstrar.

Egenvärmehus har 50 procent lägre energiförbrukning än konventionellt uppvärmda hus.
– Egenvärmehusen är ett nytt sätt att bygga klimatanpassat och energisnålt. Med modern byggteknik byggs framtidens miljövänliga boenden. Jag är glad att kunna ta spadtaget för Stockholms första egenvärmehus, säger Mikael Söderlund (m).

Det nya egenvärmehuset byggs i Hammarby sjöstad och rymmer 60 hyresrätter.
Det är företaget byggVesta, WSP och White som tillsammans skapat det kostnadseffektiva och energisnåla huset.

Läs också