Åke Sundvall har sedan tidigare fått tre markanvisningar inom den omfattande stadsutvecklingen på Årstafältet och nu har man lyckats buda till sig en fjärde i konkurrens med åtta andra budgivare. Fastighetssverige berättar mer.
Exploateringskontoret bjöd under februari 2023 in till att lämna anbud på pris för bostadsbebyggelse på cirka 185 bostäder och cirka 3 000 kvadratmeter bottenvåningslokaler inom kvarter 7E på Årstafältet, etapp 7. Enligt ett utlåtande från exploateringskontoret har Åke Sundvall lämnat det högsta anbudet och föreslås därför få markanvisningen. Efter fastighetsbildning ska bolaget förvärva marken för sitt anbudspris 17 750 kronor per kvadratmeter ljus BTA.
Priset för lokaler sattes som en förutsättning i inbjudan till 6 000 kronor per kvadratmeter och kontoret fick in totalt nio anbud, där närmsta budgivare bakom Åke Sundvall låg drygt 2 000 kronor/kvadratmeter ifrån. Samtliga övriga budgivare är anonymiserade i kontorets handling.
Bostäderna som Åke Sundvall ska bygga ska upplåtas med bostadsrätt eller hyresrätt, vilket ger en möjlighet att få in fler hyresrätter på Årstafältet. Den slutliga fördelning av upplåtelseform kommer att fastställas i överenskommelsen om exploatering. Åke Sundvall medverkar sedan tidigare på Årstafältet och har markanvisningar i kvarter 2B, 5B och 6F.
Exploateringen kräver ny detaljplan och stadens avsikt är att hantera all ny bebyggelse inom etapp 7 i en och samma detaljplan där planarbetet är tänkt att starta våren 2024 och planen kan preliminärt antas 2026. Utbyggnad av gator, ledningar och annan infrastruktur för etapp 7 beräknas pågå mellan år 2029-2032. Byggaktörerna inom etappen väntas kunna påbörja arbeten på kvartersmark tidigast 2031.
Årstafältet förväntas kunna rymma cirka 7 000 bostäder, 40 000 kvadratmeter kontor samt skolor, förskolor, idrottshallar och en simhall när det är fullt utbyggt runt år 2035. Utbyggnad av etapp 1 pågår och etapp 3-5 befinner sig i planskede.
När programmet för Årstafältet togs fram var den del av Årstafältet som idag omfattar etapp 7 tänkt att bibehållas som verksamhetsområde. Efter det har Årstafältsprojektet utökats och staden har genom S:t Erik Markutveckling köpt in tomträtterna på Postgården 2 och 4. Exploateringskontoret har därefter tecknat en överenskommelse med S:t Erik Markutveckling om att tomträtterna ska upphöra och att byggnaderna ska överlåtas till exploateringskontoret 1 februari 2024. Efter överlåtelsen kommer verksamheterna som huserar på platsen idag att flytta från området och staden kommer att riva byggnaderna för att ge plats åt den nya strukturen.
Exploateringsnämnden väntas anvisa marken inom kvarter 7E till Åke Sundvall vid nästa sammanträde den 11 maj.
