Björn Peters ny stadsarkitekt i Täby

Nu är det officiellt att Björn Peters tillträder rollen som Täbys nya stadsarkitekt. Han efterträder Martin Edfelt, som gått vidare som stadsarkitekt i Uppsala. Björn Peters kommer närmast från bostadsutvecklaren Erik Wallin och har i olika roller arbetat med arkitektur och stadsutveckling i både Stockholm och Norrköping. – Täby är en kommun med en uttalad arkitektur- och stadsbyggnadsvilja, säger han till Fastighetssverige.
Björn Peters ny stadsarkitekt i Täby
Björn Peters, ny stadsarkitekt i Täby kommun. Bild: Täby kommun/iStock

Björn Peters har tidigare erfarenhet från både privata arkitektkontor och som stadsplanerare på Stockholms stadsbyggnadskontor. Senast har han arbetat som arkitekturchef och affärsutvecklare på bostadssidan för Erik Wallin.

– Där var mitt fokus, utöver affärsutveckling, stadsbyggnad och byggnadsutformning. Vi tog också fram en arkitekturpolicy, vilket är ganska unikt för bostadsutvecklare. Fler aktörer anställer idag arkitekter och jag tror det är bra för arkitekturen och samarbetet.

Björn Peters menar att hans tidigare anställningar och uppdrag sammanfattas väl i stadsarkitektrollen, då han har en samlad kunskap och erfarenhet från de olika aktörerna.

– Jag har inblick i drivkrafterna, motiven bakom och de enskilda aktörernas förutsättningar i samarbetet kring stadsbyggnadsprocessen. Jag förstår alla kring bordet och tror att jag kan hjälpa till att hitta samförstånd. Kanske var det den bakgrunden som gjorde mig intressant för Täby kommun.

Som affärsutvecklare har Björn Peters tidigare varit i dialog med Täby kommun. Han har också varit referensperson när kommunen tog fram sin arkitekturpolicy.

– Då fick jag god inblick i kommunens ambitioner och hur den arbetar. Täby har en intressant geografi, landskap, kommunikation och centrum; det är en av Stockholms närkommuner som har tät kontakt med Stockholm. Bebyggelsen är mångfacetterad med både äldre och nyare områden, både kust- och inlandsbebyggelse. Kommunen har också ett bra motto: ”Halva Täby grönt, hela hållbart”. Man värnar om det gröna Täby och utvecklar bebyggelsen samtidigt. Det är en kommun med mycket stadsbyggnadsvilja.

Hur kommer man märka att det nu är du som är stadsarkitekt i Täby?
– Det är ju den stora frågan. Mitt stora engagemang är stadsbyggnad, arkitektur och livsmiljöer. Min förhoppning är att få vara delaktig i att skapa stadsrum som är trevliga och varma, rum som är trivsamma att bo i, stanna upp i eller röra sig igenom.

Läs också